Bár a közúti személyszállítási iparág jövő évtől esedékes liberalizációja és az emiatt időszerű Volán-flottafrissítés során az állam helyzetbe hozhatná a nemzeti buszgyártást, a lap úgy tudja, a szaktárcánál inkább olyan pályázati kiíráson dolgoznak, amivel legfeljebb a használt külföldi buszokat beszállító importőrök járnak jól.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a múlt héten adta hírül, hogy tavasszal írják ki a régóta várt buszos pályázatot, de részleteket nem árultak el. A tender várhatóan április 2-án, két nappal az unió által szabott határidő előtt jelenik meg: olyan cégek indulhatnak rajta, amelyeknek az uniós előírásoknak megfelelő járművei átlagosan nem régebbiek tíz évnél. Így a pályázat nem a Volán gépállomány-beszerzéssel történő frissítését jelenti, hanem hogy szerződéses alvállalkozók végezzék el a munkát a megfelelő korú és műszaki állapotú buszállományukkal.

Szó sincs tehát arról, hogy a Volánok - tíz évnél jóval magasabb átlagéletkorú - flottáit és kapacitásait fejlesztenék, miközben a jövőre az ágazatban megjelenő magáncégek buszparkja és így szolgáltatási minősége is minden bizonnyal jobb lesz. Nagyon úgy fest, hogy kizárólag azért írják ki a tendert a hatóságok, mert az uniós szabályok szerint már nem hosszabbíthatók meg a közszolgáltatási szerződések, amelyeket a Volán-társaságok jogutódjaként létrejött közlekedési központokkal kötöttek - írta a lap.

Vincze-Pap szerint a jelenlegi körülmények között arra sincs mód, hogy a külföldön labdába rúgjon az ágazat, hiszen évi 100-150 busz gyártása még referenciának is kevés, noha a hazai járművek mindenben megfelelnek a legmagasabb nemzetközi elvárásoknak. Évi 5-600 busz gyártására lennének képesek a hazai gyártók.