A kormány - vélhetően a rekordmagas inflációtól megijedve - úgy döntött, hogy követi a horvátok példáját és befagyasztja a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Azok november 15-től három hónapon át nem lehetnek magasabbak 480 forintnál.

Mivel a benzin jelenleg 506, a gázolaj pedig 512 forint és hétfőig is ezek lesznek az irányadó árak, 26 és 32 forintos árzuhanásról beszélhetünk jövő hét elejétől. Ez 50 liter benzinnél 1300, a gázolajnál pedig 1600 forint.

Gulyás Gergely három hónapos befagyasztásról beszélt, amely igen hosszú idő. 2020 novemberében, decemberében és 2021 januárjában 421 millió liter benzin és 809 millió liter gázolaj fogyott, azonban az eddig ismert idei fogyasztási adatok alapján arra lehet következtetni, hogy ez 6-7 százalékkal magasabb lesz.

Vagyis a befagyasztás mintegy 450 millió liter benzint és 865 millió liter gázolajat érinthet, amely összesen 1,31 milliárd liter üzemanyag.

Ha a jelenlegi átlagárból indulunk ki, akkor a benzin esetében 11,7, a gázolajnál 27,7 milliárd forintot spórolhatnak majd az autósok és a vállalkozások a kutaknál.

Ez összesen 39,4 milliárd forint.

Ha az olajár emelkedik, akkor természetesen ennél is nagyobb összegről beszélhetünk. A Brent típusú olaj ára csütörtök kora délután 82 dollárba kerül hordónként, ez alacsonyabb, mint a keddi 84,8 dollár.

Ki állja a számlát?

A részletszabályok még nem ismertek, de az biztos, hogy ezt a számlát valakinek állnia kell. Erre több lehetőség is kínálkozik.

  1. Az állam valamilyen adókedvezményt ad az üzemanyag-kereskedőknek. Ez inkább az áfa egy részének elengedését jelenthetné, hiszen a jövedéki adó már most is az uniós minimum alatt van.
  2. A cechet a Mol állja, amelyben az állam mellett most már egyetemi alapítványoknak is van érdekeltsége. Az olajpapír árfolyama a bejelentés után egyébként zuhanni kezdett.
  3. Az üzemanyag-nagykereskedőknek és a benzinkutaknak kell kigazdálkodniuk a veszteséget. Ebben az esetben kérdés, hogy meddig éri meg nekik egyáltalán nyitva tartani.

Mi lesz az autópályás kutakkal?

Az árak befagyasztása gyakorlatilag megszünteti a verseny a kutak között. Ennek az egyik látványos hatása az lesz, hogy az autópályákon, ahol jellemzően 50-60 forinttal is többet kell fizetni mint a lakott területen belül szintén 480 forintért mérik majd az üzemanyagot.

Nem lesznek könnyű helyzetben azok a kutak sem, amelyek eddig nem a minőségükkel, hanem az alacsony árukkal versenyeztek.

A horvátoknál valóban sürgető volt a dolog

Horvátország október közepén döntött úgy, hogy befagyasztja az üzemanyagok árát 30 napra. A benzin ára 11, a gázolajé pedig 11,1 kuna lett. A horvátoknak volt egy nagyon nyomós érvük erre a lépésre: ugyanis óriási volt a különbség a hazai és a bosznia-hercegovinai kutak árai között és az autósok - aki megtehette - átszokott a határon túlra. Ha pedig már ott volt, akkor be is vásárolt és evett egyet egy helyi étteremben.

Magyarországon az üzemanyagárak nem drágák a szomszédos országokhoz viszonyítva, vagy ha vannak is különbségek azok nem akkorák, hogy tömeges üzemanyag-turizmussal kelljen számolni.