Mától

  • az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, amely nem teljesíti az ESZ-98-as fokozat minőségi követelményi szintjét, valamint
  • az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj

ára nem lehet több bruttó 480 forintnál literenként.

Mivel a benzin átlagára vasárnapig 506, a gázolajé pedig 512 forint volt, 26 és 32 forintos árzuhanásról beszélhetünk. Ez 50 liter benzinnél 1300, a gázolajnál pedig 1600 forint. A változás az autópályákon lesz igazán látványos.

A kormány egyelőre nem ajánlott fel adókedvezményt az üzemeltetőknek, így úgy tűnik, a kereskedőknek kell a veszteségeket kigazdálkodniuk. A kormány nem is egyeztetett az ágazat képviselőivel.

Mivel sejthették, hogy a kutak nem fogják ezt "lenyelni", a hétvégén a kormány nagyon szigorú szabályokat hozott, gyakorlatilag minden kompenzációs lehetőségtől megfosztva a kutakat:

  • Kötelesek folytatni a jogszabály által érintett üzemanyagok forgalmazását, ha az elmúlt 3 hónapban ezt tették.
  • Ha nem árulnak üzemanyagot, akkor be kell zárniuk, a shop sem maradhat nyitva.
  • Nem módosíthatják nyitvatartásukat.
  • Ha bezárnak, akkor lehet, hogy át kell adniuk az üzemeltetés jogát, akár egy konkurensüknek is.
  • Ha nem tartják be a szabályokat, 3 millió forintig terjedő bírsággal számolhatnak, ismételt elkövetés esetén pedig fél évre is bezárhatják őket.
Az üzemeltetők egy részét hidegzuhanyként ért a szabályozás, a januári béremelés és a dráguló nyersanyag tovább nehezíti helyzetüket. Jelenleg arra kötelezték őket, hogy akkor is adjanak el üzemanyagot, ha az veszteséget termel

- mondta az RTL Híradónak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu tulajdonosa.

 

A szakportál szerint egyébként a forint gyengülése miatt pár forinttal drágultak volna a héten az üzemanyagok.