Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A Napi Gazdaság csütörtöki számának a cikke:

Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint ma a piacon túlnyomórészt áremelési nyomás mutatkozik, ám a beszállítók nem mernek emelni. Ennek egyrészt importnyomás lenne a vége, másrészt rövid távon forgalomcsökkenést hozhat. Így nagy valószínűséggel inkább változatlanul hagyják azon termékek árát is, amelyeknél erős az importarány. "Lenyelik" az erős forintból származó hasznot, eddig amúgy is veszteséget halmoztak fel.

Hosszabb távon, ha marad a forint jelenlegi dinamikája, elképzelhető némi árcsökkenés, de ez attól is függ, hogy az importárak és a behozatal hogyan alakul. Az erősödő forint több importtermék belépését eredményezheti, amelyek eddig is olcsóbbak voltak a magyarnál, de a megszerezhető haszon nem volt olyan jelentős, amiért érdemes lett volna vitába keveredni a magyar beszállítókkal. A forgalom tervezését nehezíti, hogy a forint erősödése több elkölthető jövedelmet hagy a háztartások kasszájában, ami elvileg forgalomnövekedést, ezzel áremelkedést generálhat. Kérdés persze, hogy marad-e a forint ereje.

A mostani erősödés nagyjából másfél hónapon belül jelenik meg az iparcikkeknél. A háztartási gépek piacán jellemzően féléves csúszással érvényesítik a beszállítók a gyenge forint hatását és szinte azonnal elkéri a kereskedő az árelőnyt az erősödésnél. (Az iparcikkek forgási sebessége közel sem gyors, ezért a hónapos csúszás.) A beszállítók közép- és hosszú távra tervezett árlistával dolgoznak, amelyhez jellemzően tartja magát a kereskedő is, ám nagyobb forinterősödésnél promóciókkal viszonylag gyorsan át lehet adni a kedvezményt.