Az autófinanszírozásra szakosodott pénzintézetek nem szívesen hoznak nyilvánosságra a kényszerfelmondásokkal kapcsolatos információkat. A nem hivatalos adatok szerint tavaly mintegy 22 ezer autó került vissza a finanszírozókhoz, az idén azonban már augusztus végéig ennyien kényszerültek lemondani a részletre vett autóról. A "kamikaze" hitelezés ideje lejárt - állítják a prudensebb finanszírozók, akik egyre szigorúbb hitelképességi vizsgálatnak vetik alá a hozzájuk fordulókat. A K&H Lízinghez az első félévben 400 autó került vissza, a Raiffeisen Lízinghez az utóbbi három hónapban összesen száz. Az összesen 195 ezer autóra szerződéssel rendelkező Merkantil Car idén átlagosan havonta 194 járművet vett vissza, tavaly havi átlagban 257-et. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2007 első hat hónapjában 10 százalékkal kevesebb autófinanszírozási szerződés köttetett, mint egy évvel korábban. A PSZÁF adatai alapján a pénzügyi vállalkozások féléves mérlegében 1423 milliárd forintot tett ki a gépjármű-finanszírozás, ebből 886 milliárd forint a háztartásokkal szembeni követelés. A Raiffeisen Lízing vezérigazgatója, Antall Pál arról számolt be, hogy jobban megválogatják partnereiket, és inkább a biztos üzleteket keresik. Szigorította az elbírálást a K&H Lízing is, amelynek vezérigazgatója, Fekete Csaba elmondta: 40 százalékkal kevesebben jutnak át a szűrőn, mint egy éve. Kisebb, de tisztább lett a portfólió - fogalmazott a vezérigazgató, aki szerint legalább másfél év kell ahhoz, hogy letisztuljon a piac. Köntös Péter, az év első nyolc hónapjában 65 milliárd forintot kihelyező Merkantil Car vezérigazgatója bízik a hitelvizsgálat szigorításában és a portfólió jelentős részét adó Suzuki további térnyerésében. A Népszabadság hozzáteszi: a holtponton talán már túljutott a szakma, megállt a marzsok szűkülése és enyhén csökkennek a jutalékok, de a negatív tendenciák továbbra is érvényesülnek. A forgalomba helyezések egyre nagyobb arányban fiktívek, a márkakereskedők saját számlára veszik meg a járműveket, hogy teljesítsék a gyártók elvárásait. A készletek finanszírozása a pénzintézetekre hárul, és a terheket viselő kereskedőnek minél előbb értékesítenie kell a megvásárolt autókat. A Népszabadság arról is beszámol, hogy egyes vállalkozók állítólag gyűjtik azok adatait, akik szabad felhasználású záloghitelt vettek fel a közelmúltban, vélhetően azért, hogy adott alkalommal "jó ajánlatot" tegyenek a nehéz helyzetbe kerülőknek.