Az eddigi repülés után visszatért a földre az autópiac - véli Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Bár sokan gondolták az elmúlt években, hogy a magyar piac különböző megoldásokkal (nulla százalékos kezdőrészlet, roncsbeszámítás magas áron, irreális futamidejű hitelek) fenn lehet tartani a dinamikát, de látni kell, hogy ezek az engedmények csak rövid ideig javítják a statisztikát, hosszú távon azonban piacromboló hatásúak. Az elmúlt időszakban olyanok is vásároltak autót, akik nem rendelkeztek a szükséges fedezettel. A piac túlfűtöttsége nyomán volt olyan év, amikor törlesztésképtelenség miatt több tízezer autót foglaltak le a bankok, lízingcégek - fogalmaz az elnök a szövetség legfrissebb kiadványában szereplő dolgozatában.

Ki a komoly vevő?

A változás megindult, a kereskedők és bankok is lassan felismerik, hogy tartósan nem lehet ilyen módon élénkíteni a forgalmat. A százezres kedvezményeket kínáló tömegmárkák folyamatosan leértékelik korábban eladott modelljeiket, amelyeket persze a használtautó-piacon is csak olcsóbban lehet értékesíteni, illetve hátrány éri a tulajdonost az autócsere alkalmával, az alacsonyabb beszámítási érték miatt. Kedvező ugyanakkor, hogy vannak márkák, amelyek egyáltalán nem akcióztak, és mégis javítottak az eladási adataikon - véli Gablini Gábor. A vevők ma már nem bíznak az olykor milliós nagyságrendű engedményekben, engedményekben, inkább újdonságot és olyan minőségű modellt választanak, amelyik értéktartó, hiszen hosszabb távon a használt kocsi eladásának veszteségeivel is számolni kell, márpedig a későbbi cserénél fontos tétel a beszámított érték. A komoly és felelősségteljes vevő a 20 százalékos előlegnél kezdődik, ő az, aki saját igényeihez és lehetőségeihez választ autót.

Segíthet az euró?

A szakember elutasítja a piac összeomlását prognosztizáló véleményeket, s úgy véli, a helyzetet reálisan kell felmérni. Szerinte a tavalyi 189 ezer után várhatóan 150-170 ezer új autó találhat gazdára ebben az esztendőben, ami az Európai Unióhoz Magyarországgal együtt csatlakozó országok között kiemelkedően jónak számít - mondta a szervezet közgyűlésén Gablini Gábor az MTI-Eco tudósítása szerint. A Gémosz prognózisa szerint a vásárlói bizalmi index növekedését követően, az idei mélypont után jövő év második felétől újra meglódulnak az eladások. Utóbb az euró bevezetése tovább segítheti a piacot - tette hozzá.

Mekkora volt a visszaesés?

A korábbi prognózisok egyébként márciusban stagnálással, áprilisra pedig fellendüléssel számoltak, ezzel szemben a harmadik hónapban 10, a negyedikben is nagyjából ekkora volt a csökkenés. Az első négy hónap piaci mérlegéről elmondhatjuk, hogy közel 54 ezer új személyautó kelt el a magyar piacon, míg az előző év első négy hónapjában bőven 60 ezer darabos eladást mutatnak az adatok. (Az ACEA 57 ezer darabos értékesítést említ legfrisebb jelentésében, ami a szervezet statisztikája szerint több mint 20 százalékos visszaesést jelent.) A csökkenő eladási volumen a prémium kategóriákban is megmutatkozott, a legnagyobb 10 százalékos visszaesést a kisautópiacon regisztrálták.
QP | Quality Placement