Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Már 2014 júniusa óta új szabályok vonatkoznak az internetes kereskedőkre, de még mindig több webáruház nem alkalmazza a fogyasztóknak kedvezőbb, őket jobban védő szabályokat. Ezek egyike volt a Játékvár.hu Kft, amely tisztességtelen szerződési feltételeket alkalmazott a fogyasztókkal szemben - ezt állapította meg a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) által indított perben.

Rövid határidőt adtak

A Játékvár.hu Kft. olyan jogszabályra hivatkozott, ami már rég nem érvényes. Emellett törvénybe ütköző módon lerövidítette azt a határidőt, amely alatt a fogyasztó ingyenes javítást vagy például cserét kérhet a hibás termék miatt, és ezt két év helyett mindössze hat hónapban állapította meg - írta közleményében a FEOSZ.

Csomagolást kértek

Szintén egyik típushiba volt a cégnél - amire érdemes ügyelni az internetes vásárlásnál -, miszerint a webáruház megkövetelte a 14 napos indokolás nélküli elállás esetén, hogy a termék bontatlan vagy ugyan bontott állapotban, de csomagolással együtt érkezzen vissza a webáruházhoz. Ilyen feltételeket azonban nem lehet kikötni - hívta fel a figyelmet a FEOSZ.

Későn fizették vissza a pénzt

Szintén érdemes azt is ellenőrizniük a fogyasztóknak, hogy ha a termék átvételétől számított 14 napon belül meggondolják magukat és visszaküldik a terméket, akkor milyen határidőben vállalja a webáruház a teljes kifizetett összeg megtérítését.

A perbevont cég például csak 30 napon belül térítette meg a fogyasztók számára ezeket az összegeket. Holott ennek meg kell történnie haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül, az elállásról történő tudomásszerzésétől számítva.

A kiszállítási díjat nem fizették vissza

Továbbá jó tudni a vásárlóknak azt is, ha éltek az őket megillető, 14 napos indokolás nélküli elállási joggal, akkor nem lehet levonni a megtérítendő összegből az eredeti kiszállítás díját - hangsúlyozza a fogyasztóvédelmi szervezet. A webáruház pont ezt tette, csak és kizárólag a termék vételárát fizette vissza a fogyasztóknak, azonban nem csak ezt kell megtéríteni, hanem, ha például a vételár mellett még kifizettek további 5000 forintot a kiszállításra, akkor ez utóbbi összeget is meg kell kapniuk.

Többek között a fenti általános szerződési feltételekről állapította meg a Fővárosi Törvényszék először az elsőfokú ítéletében, majd pedig a Fővárosi Ítélőtábla a másodfokú jogerős ítéletében, hogy azok érvénytelenek és tisztességtelenek a kikötések nyilvánosságra hozójával szerződő valamennyi félre kiterjedő hatállyal.

Így megállapította, hogy tisztességtelen az a kikötés:

  • ami már nem hatályos jogszabályra hivatkozik,
  • ami a szavatossági idő időtartamát hat hónapban állapítja meg a jogszabályban előírt 2 évhez képest,
  • ami megköveteli, hogy elállás esetén a termék bontatlan vagy bontott állapotban érkezzen vissza a webáruházhoz, de annak csomagolásával együtt,
  • ami kimondja, hogy a postán vagy futárszolgálattal visszaküldött termékek vételárát, legkésőbb az eladóhoz való megérkezést követő 30 napon belül utalják vissza, holott a jogszabály előírja, hogy a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles ezt megtenni,
  • ami szerint a visszatérítés nem vonatkozik a termék vásárló részére történő kiszállítás költségére, pedig a jogszabály egyértelműen fogalmaz: a vállalkozás visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.

Ezt kell tudni az online vásárlásról

Összefoglalva, internetes vásárlás esetén a fogyasztókat megilleti a termék kézhezvételétől számítva 14 napig gyakorolható indokolás nélküli elállási jog. Ennek gyakorlása során a termék visszaküldésének költsége terheli a fogyasztót, a megrendeléskor kifizetett teljes összeg (vételár, szállítási költség) pedig visszajár a számára. Egyúttal, nem lehet az eredeti csomagolás meglétéhez, mint többletfeltételhez kötni általánosságban a kifizetést (erre csak nagyon szűk körben van lehetőség, például a felbontott egészségvédelmi, higiéniai termékeknél, és a felbontott, kép-, hang- vagy filmfelvételt tartalmazó cd- vagy dvd-lemezeknél) - hívta fel a figyelmet a FEOSZ.

A bíróság arra is kötelezte a céget, hogy a jogsértésről tegyen közzé tájékoztatót saját honlapján 45 napon keresztül.