A vezérigazgató tavaly nyárhoz képest a légi közlekedést tekintve javulásra számít, de szerinte az idei szezon sem lesz tökéletes. Fennakadást okozhat többek között az orosz-ukrán háború, mivel továbbra sem lehet a két ország felett közlekedni, így az átirányított repülőforgalom dugókhoz vezethet. A Wizz Air idén felkészültebben megy neki a nyárnak, több mint százmillió euró értékű fejlesztést hajtottak végre – áll az Indexnek adott interjújában

A légitársaság profittermelő képességét tekintve a világjárvány után nem vitás, hogy nehéz volt a tavalyi év, azonban a pandémia hatásai helyett sokkal inkább a geopolitikai helyzet tehető felelőssé a nehézségekért.

Váradi elmondta, hogy a mostani, áprilisban indult pénzügyi évben gyakorlatilag visszatérhetnek a korábbi normákhoz, így abszolút profitabilitásra lehet számítani. Az extraprofitadóról azt nyilatkozta, hogy az már inkább egy környezetvédelmi adó lett, tehát azokat a légi közlekedési megvalósításokat preferálja, amelyek környezetbarátabbak, melyben a Wizz Air élen jár. 

Változnak az olajárak, bioüzemanyag lehet a jövő

Hedge-elünk, vagyis igyekszünk ellensúlyozni a jövőbeli áringadozások kockázatát. Egy évre fedezzük az olajmennyiségünk körülbelül 60-80 százalékára, ez alkalmas a jelenleg volatilis gazdasági helyzetben a kiugrások, beesések tompítására. Ebből nem profitálunk, inkább a költségstruktúra kiszámíthatóságát támogatja, valamint védettséget biztosít elszálló olajárak esetén

– nyilatkozta a vezérigazgató.

Mindeközben a vállalat törekszik a technológiai megújulásokra, így fektetnek a SAF-ot (Sustainable Aviation Fuel) érintő kezdeményezésekbe, és kereskedelmi egyezményeket is kötnek, azonban ez csupán kezdetleges, hiszen a bioüzemanyag előállítása egyelőre rendkívül költséges. Kérdés a jövőre nézve, hogy ezt az EU, illetve a kormányok mennyire tudják finanszírozni, mivel a légitársaságoknak anyagilag túlzottan megterhelő lenne, és ez a fogyasztói árban csapódna le.

A wifi túlsúllyal járhat a gépen

Wizz Air vezérigazgatóját már 10-15 éve foglalkoztatja a wifi kérdése a repülőgépen, elmondása szerint többször is nekiugrottak a projektnek, ami szerinte előbb-utóbb biztosan megvalósul. Azonban látni akarják azt a hatékony és megbízható technológiát, amely ezt a szolgáltatást lehetővé teszi a fedélzeten.

A problematika, hogy a működtetés érdekében jelentős vastömegre van szükség az antennához, a huzalokhoz, ezek súlya növeli az üzemanyag-fogyasztást, így végső soron nagyobb környezetszennyezéshez és a repülés drágulásához is vezet

– ismertette Váradi József, majd hozzátette, hogy ez a technológia tönkremehet, elromolhat, adott esetben azt eredményezve, hogy a földön kell tartani a repülőt, vagy járatokat kell törölni emiatt. 

Hogyan biztosíthatnak wifit a repülőgépeken?

Valójában két különböző módszer jöhet szóba légitársaságtól és repülőgéptől függően: levegő-föld és műholdas wifi. A levegő-föld módszer mobiltornyokat használ, amelyek a földön helyezkednek el és wifi jeleket küldenek az égbe, ezzel kapcsolatot biztosítva a fent repülő gépeknek.

A másik módszer a műholdakra vonatkozik. A repülőgépek tetejére egy antennát szerelnek, amely a műholdak jeleit fogva WiFi szolgáltatást nyújt a repülőgép fedélzetén tartózkodók számára. Ez viszonylag új technológia, de sok légitársaság alkalmazza.