Uniós támogatást nem kapna a beruházás, Kína talált finanszírozót a projekthez, melynek célja a kínai üzemeltetésben lévő görög kikötői terminálok bekapcsolásához az európai vérkeringésbe. Az ázsiai óriás stratégiai terveinek megvalósításához azonban elengedhetetlen a borzasztó állapotban lévő balkáni és magyar vasútvonalak felújítása. A Figyelő szerint azonban Magyarország szempontjából szinte lehetetlen érdektelenebb vasútfejlesztést találni - olvasható a Portfolio.hu-n.

Mint arról már korábban is beszámoltunk, a háromoldalú (kínai-magyar-szerb) megállapodás szerint a vonatok akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnének az új vasúti pályán, ezzel felére csökkentve a menetidőt a két főváros között. A lap szerint a szóban forgó, 166 kilométeres Budapest-Kelebia vonalon a mai maximum 80 kilométeres óránkénti sebesség jelentős emelése a gyér személyforgalom miatt nem tűnik kifizetődőnek.

A Figyelő megpróbálta kiszámolni, mennyibe kerülhet a fejlesztés. Az eleve kétvágányú (a Kelebiáig tervezetthez hasonló paraméterekkel rendelkező) Szajol-Püspökladány-szakasz átépítése 161 milliárd forintba került. A szakasz hossza 67 kilométer, ami 2,4 milliárdos kilométerenkénti árat jelent. Ebből 398 milliárdos összköltség adódik a Budapest-Kelebia közötti szakaszra, ami valóban megközelíti a 4-es metró 450 milliárdos költségét. Ráadásul a jelenlegi utasforgalomból kiindulva a budapesti játékmetróhoz hasonló kihasználtságot hozna a szerbiai szuperexpressz.