400 milliárdba kerülne Magyarországnak a szerbiai szuperexpressz

A kormány által támogatott, Budapest-Belgrád szuperexpressz építése már az idén megkezdődhet. A magyarországi szakasz (Budapest-Kelebia) felújítása mintegy 400 milliárd forintba kerülne, ami megközelíti a 4-es metró költségét, ráadásul a gyéren használt vonal vélhetően a budapesti metróvonalhoz hasonlóan csalódást okozó utasszámot hozna - írja a Figyelő.
portfolio.hu, 2015. február 26. csütörtök, 17:23
Fotó: Napi.hu

Uniós támogatást nem kapna a beruházás, Kína talált finanszírozót a projekthez, melynek célja a kínai üzemeltetésben lévő görög kikötői terminálok bekapcsolásához az európai vérkeringésbe. Az ázsiai óriás stratégiai terveinek megvalósításához azonban elengedhetetlen a borzasztó állapotban lévő balkáni és magyar vasútvonalak felújítása. A Figyelő szerint azonban Magyarország szempontjából szinte lehetetlen érdektelenebb vasútfejlesztést találni - olvasható a Portfolio.hu-n.

Mint arról már korábban is beszámoltunk, a háromoldalú (kínai-magyar-szerb) megállapodás szerint a vonatok akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnének az új vasúti pályán, ezzel felére csökkentve a menetidőt a két főváros között. A lap szerint a szóban forgó, 166 kilométeres Budapest-Kelebia vonalon a mai maximum 80 kilométeres óránkénti sebesség jelentős emelése a gyér személyforgalom miatt nem tűnik kifizetődőnek.

A Figyelő megpróbálta kiszámolni, mennyibe kerülhet a fejlesztés. Az eleve kétvágányú (a Kelebiáig tervezetthez hasonló paraméterekkel rendelkező) Szajol-Püspökladány-szakasz átépítése 161 milliárd forintba került. A szakasz hossza 67 kilométer, ami 2,4 milliárdos kilométerenkénti árat jelent. Ebből 398 milliárdos összköltség adódik a Budapest-Kelebia közötti szakaszra, ami valóban megközelíti a 4-es metró 450 milliárdos költségét. Ráadásul a jelenlegi utasforgalomból kiindulva a budapesti játékmetróhoz hasonló kihasználtságot hozna a szerbiai szuperexpressz.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

really, 2015.02.26 21:28

hát nem várhatjuk el hogy minden beruházást az eu pénzeljen, ha jók a finanszirozási feltételek van értelme...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tiszapart, 2015.02.26 19:35

Tény, hogy a mai forgalom nem nagy. Volt ennél sokkal nagyobb is, meg kettős vágány is volt, csak Trianon után az egyiket fel kellett szedni. A helye viszont megvan. Viszont a törökök és görögök felé menő vonat összeköttetés is azért gyenge, mert hiányzik az infrastruktúra. Akár az athéni, akár a török hosszabbítás igen jelentős bevételt hozhat árufuvarozásban. Ez pedig EU érdek is, hogy délkelet felé menő vasutak teljesítőképessége megfelelő legyen. A személyforgalom pedig országosan veszteséges, és soha nem volt nyereséges. Emlékszem arra, hogy az M0 déli szektorát azért csak az egyik pályán építették meg, mert 20 évvel számoltak, míg megtelik. Két év alatt megtelt. Úgyhogy nem tartom feleslegesnek az építkezést.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Hajnalka_vagyok, 2015.02.26 18:32

"felére csökkentve a menetidőt a két főváros között. A lap szerint a szóban forgó, 166 kilométeres Budapest-Kelebia vonalon a mai maximum 80 kilométeres óránkénti sebesség"

Szabadka es Ujvidek kozott nyilt palyan 36 (!!) km/h a sebesseg... emiatt az a 90 km szakasz majd' 3 óra!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2015.02.26 18:20

A semmibe vivő és kína gyarmatává tevő vasutvonla, bravo keleti nyitás
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html