Az Alkotmánybíróság tavaly novemberi rendeletében 2010 júliustól megsemmisítette a jelenlegi szabályozási rendszert - mivel azt önkormányzati rendeletekben szabályoztak és nem törvényben. A taláros testület kimondta, hogy a parkolás az alapjogokat érint - így azt csak magasabb jogszabályban lehet szabályozni.

A kormány a mai ülésén elfogadta a szükséges törvénymódosításokat - mondta Szollár Domokos kormányszóvivő a kormányülést követően. A kormány javaslata a közúti közlekedésről szóló törvényeket módosítaná, úgy hogy megadná a rendeletalkotási jogot az önkormányzatoknak, így a részletekről jövőben is az önkormányzatok dönthetnének jövőben is.

A törvényjavaslat ugyanakkor határokat szab az önkormányzatoknak: csak olyan területekre lehet parkolási zónát kijelölni, ahol hetven százaléka parkolóhelyek foglaltak, ugyanakkor a P+R parkolók nem lehetnek díjfizetők.

A javaslat szerint négy díjfizetési zóna lenne, a parkolási díjat pedig a mindenkori előző évi APEH üzemanyagárhoz kötnék, így a legolcsóbb - hetven százalékos telítettségű zónában - 170 forint lenne a parkolási díj.

Továbbra is az önkormányzatok szabhatnák meg a parkoló zónák határait és az árakat - a törvény keretein belül. A parkolási társaságokat csak közbeszerzési eljárásban választhatnák meg.

Következő parlament - már az első ülésén elfogadhatja a javaslatot, így elegendő idő marad július elsejéig az önkormányzati rendeletek kidolgozására. Ha az önkormányzatok kicsúsznak a határidőből, akkor júliustól ingyenes lehet a parkolás.