A dugódíj hiánya egy győri csecsemőnek négyezer forintjába kerülhet

Újabb állomásához érkezett a budapesti dugódíj: elképzelhető, hogy 40 milliárd forintba fog kerülni. Fejenként 3800 forintba.
Napi.hu, 2016. szeptember 20. kedd, 08:30
Fotó: Napi.hu

Ragaszkodni fogok ahhoz, hogy a 21 százalékot is az állam fizesse, mivel a jogszabály gátolja egy szerződésfeltétel betartását. Fizesse a zenés felárat, aki a zenét rendelte - mondta Tarlós István főpolgármester a Vezess.hu dugódíjra vonatkozó kérdésére. Tarlós ezzel megerősítette a Figyelőnek adott korábbi nyilatkozatát, egyben arra utalt Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszer korábbi közlésére, miszerint a kormány nem tervezi a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabály módosítását.

Ebből - a lap szerint - egyrészt az következik, hogy nem lesz dugódíj. Másrészt pedig az, hogy a 4-es metróra kapott - jelenleg ismert összegek alapján - 180 milliárd forintos uniós támogatás 21 százalékát ki kell fizetni, ami 38 milliárd forintos tétel. Ezt a 38 milliárd forint minden adófizető fizeti, függetlenül attól, hogy hol lakik, azaz használja-e a 4-es metrót vagy sem. Azaz minden magyar lakosra - például egy győri csecsemőre vagy egy debreceni iskolásra - fejenként 3900 forintos kiadás jut, ha tényleg ez a forgatókönyv valósul meg. Ha pedig a foglalkoztatottakra vetítjük az összeget, akkor fejenként 8700 forint lesz a kiadás.

A dugódíj sorsa kis túlzással napról napra változik. Augusztus végén írtunk arról, hogy egy akkor, és azóta sem végleges terv szerint elképzelhető a dugódíjként bevezetése, az viszont inkább hasonlít majd egy megyei matricára, mint egy olyan rendszerre, amely valóban mérsékelné a forgalmat Budapest belső részein. A főpolgármester előkészítő műhelymunkaként ismertetett egy lehetséges megoldást, amelyben évi 5000 forintos dugódíj szerepelt, ám a főpolgármester jelezte akkor is, hogy nem támogatja a behajtási díj bevezetését. Az esetleges évi 5000 forintos budapesti dugódíj  - szakmai nevén behajtási díj - lényegében egy újabb megyei matrica, egy általános úthasználati díj lenne, még az ára is ugyanaz.

A tervezetről Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, a dugódíjjal régóta foglalkozó közlekedési szakértő azt mondta, sokkal inkább lehetne "megúszási díjnak" hívni, mivel a kötelezettségnek talán eleget tenne vele a főváros, de a valós célt nem érné el. Az 5000 forintos Budapest-matrica hétköznapokra átszámítva, napi szinten 20 forintos kiadást jelentene az autósoknak. Márpedig akinek van autója, annak jó eséllyel belefér majd ez a kiadás, azaz nem valószínű, hogy emiatt változtatna az autózási szokásain. (Erről itt olvashat részletesen.)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

tepsi, 2016.09.21 02:30

@mazsoqq: Az autó kész anyagi csőd. Csakhogy a tőkés annyira agyontúlóráztatja a melóst, hogy autó nélkül semmire se lenne IDEJE.
Így kénytelen autót használni és kénytelen gyorsan menni az úton mert nincs IDEJE intézni a dolgait. Ez is a munka járulékos költségét növeli. Ezt hívják úgy hogy kizsákmányolás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mazsoqq, 2016.09.21 00:25

Miért megint az adófizetőket kell sarcolni azért, amit az illetékesek elloptak? Fizessenek a tolvajok, szélhámosok! Így is annyi bőrt húznak le az autósokról, hogy idegbeteg mind. Átírási illeték = vagyonszerzési adó. Mekkora vagyon egy autó? Amortizálódik, értéke csökken. Eladni csak veszteséggel lehet. Eredetvizsgálat? Azelőtt nem volt, a zűrös autók úgyis lebuknak razziakor. Zöldkártya? Mindenki tudja, ha optimálisra állítanák be a CO értéket, alig lenne hatásfok. Regadó? EU jogszabályellenes, szabad, vámmenetes az árukereskedelem. Teljesítményadó? Az önkormányzati köztérhasználati sarc régóta beépült az üzemanyagárakba, melyek jövedéki adója is sokkolóan magas. Kanadai barátom elmondta, ott mindössze 15 centtel kéne emelni a benzin árát, hogy megszűnjön az államadósság, mégsem teszi, nem szegényíti az adófizetőket. Fentiek ellenére mégis inkább autózik a többség, a BKV, MÁV, és Volán még drágább, időben, helyben kötött, de legalább csúcsidőben jó tömöttek a járművek. Tetézve, hogy vannak kisebb falvak, ahová már be sem jár a Volánbusz. Pedig közszolgáltatás, az adófizetők pénzéből.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.09.20 13:50

A dugódíjat a győri csecsemővel összehozni tömény demagógia. Ennél a 40 milliárdnál sokkal többet kidobott már a kormány feleslegesen, pl. stadionokra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2016.09.20 12:47

Az oroszok a tartozás 100 milliárdja fejében megcsinálták volna az M4-t, ami alapjában végiggondolatlan, helyette ellopták a pénzt, sokszorosába került, és erre dugódíj autólerakó parkolóhelyek nélkül, meg korlátlanul terjeszkedő parkolási díjak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ablakzsiraf, 2016.09.20 10:24

Fizesse az egészet az, aki vállalta és aláírta a dugódíj bevezetését.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html