A gatyánkat is kifizetjük az autópálya-használatra

A hazai fizetős gyorforgalmiút-hálózat kiterjesztése, illetve a kategóriák átrendezése még úgy is milliárdokat húzott ki a zsebünkből, hogy a jó ár-érték arányú megyei matricákból is sok fogyott.
Szász Péter, 2015. október 24. szombat, 10:35
Fotó: Napi.hu

Idén szeptemberig nettó 38,3 milliárd forintot költöttünk e-matricára a hazai gyorsforgalmi utakon, amely 7,9 milliárddal, illetve 25,8 százalékkal több, mint tavaly - derül ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalára feltöltött adatokból.

A növekedés különösen az éves jogosultságnál szembetűnő, bár ennek forgalma érthetően az év elejére koncentrálódik. Tavaly az akkor még egységes D1 kategóriából 203,1 ezer fogyott, idén a D1 és a D2 (hétnél több személyes személyautók, 3,5 tonnánál kisebb tehergépkocsik és lakóautók) kategóriából már 286,2 ezer. A nettó ráfordítás 28 százalékkal 9,9 milliárdra emelkedett.

Érdekes, hogy szeptemberben D1 kategóriából 61, D2-ből pedig 165 kelt még el. Ez különösen az előbbinél furcsa, hiszen a 4 darab havi matrica 19 120 forintba kerül, szemben az éves 42 980 forintjával.

A havi jogosultság kevésbé volt népszerű idén, 21,8 százalékkal adtak el belőle kevesebbet. A nettó ráfordítás ugyanakkor csak 14,9 százalékkal csökkent, mivel a D2 kategóriába tartozó járművekre kétszer annyit kell fizetni.

A heti matricákra 0,2 százalékkal mutatkozott nagyobb igény az első 9 hónapban, a költések ugyanakkor 21 százalékkal nőttek, szintén a drágább D2 kategória bevezetése miatt.

A januártól kapható megyei matricákból 1,3 millió fogyott szeptemberig és összesen nettó 5,6 milliárdot fizettünk ki rájuk.

A növekedés érhető, felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy hány autós tudta "okosan" használni a megyei matricákat. Ezzel ugyanis az egyik legnépszerűbb úticél, a  Balaton (keleti csücske) 10 ezer forintért elérhető egész évben, 15 ezerért pedig a déli parton is végigautózhatunk. Nem kizárt, hogy az idei év volt a tanulás időszaka, mikor mindenki megtudta, hogy közlekedési szokásaihoz melyik matrica illik a legjobban és jövőre már jobban tervezve akár csökkenhet is a matricákra kifizetett összeg, ha az árak is hasonló szinten maradnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Hajnalka_vagyok, 2015.10.26 21:02

@matyi2010: "30-50 km-re a régi rendszerrel nem érte meg felhajtani a pályára."

khm. helytol fuggoen ma se biztos, hogy megeri...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ember100, 2015.10.26 00:34

@troll:
Helló !

Látszik hogy troll vagy , mégpedig fideszes a droid fajtából.
A külföldiek idáig is megvették a matricát , DE én mint pesti hogy kimenjek budaörsre, akár az M+ ról át az M2 re már meg kellett vennem legalább a pest megyei matricát, ami azt jelenti ami tavaly INGYEN volt azért idén már 5.000 Ft fizettem.
TEHÁT JŐL JÁRTAM EZ NEM MEGSZORÍTÁS KÜLÖNADÓ !!!!!
Kb olyan mint a gyerekek berúgták a labdát Sztálin elvtárs ablakán , Ő kiszúrta és visszadobta az udvarra. Molyen jó ember Szálin , mert le is lövethette volna a gyerekeket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

uzi007, 2015.10.25 11:24

Ha nem lennének ilyen pénzéhes gecik akkor az éves megyei matrica egy évig lenne érvényes !! Én május 1. vettem éves megyei matricákat melyek December 31. lejárnak !!! Miért nem lehet 16. április végéig érvényes????A technika mai fejlettségi fokán ez nem lehet probléma.!!!!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

roberta, 2015.10.25 08:21

Na most kellene kitáblázni az utakat "Nekünk épült a mi pénzünkből" - csak még ezt fogja tetézni, hogy januártól kiterjesztik a fizetős utakat, de hogy lesz egy kétsávos útból (M9) autópálya azt talán a kiagyaló sem tudja ........
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2015.10.25 07:05

Az M3 -49 főút csomópontjában a régi matricarendszerben 10 autóból 2-3 hajtott fel az autópályára, most 6-7.
30-50 km-re a régi rendszerrel nem érte meg felhajtani a pályára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html