A szaktárca magáncéget preferál a győri reptér bővítésekor?

Nem csak zöldérdekek vezérlik a szakminisztériumot, amikor ellenzi a most állami és önkormányzati területen működő Győr-Pér légikikötő leszállópályájának meghosszabbítását, s helyette - ha nem is nyilvánosan - azt szorgalmazza: inkább az onnan 300 méterre található magáningatlanon engedélyezzék a hatóságok a repülőtér fejlesztését - írta a Népszabadság. Az Audi szerint a mostani helyén kellene bővíteni a repteret.
MTI-Eco, 2012. július 9. hétfő, 08:31
Fotó: Napi.hu

A reptér műszaki fejlesztése elkerülhetetlen ahhoz, hogy ki tudja szolgálni az európai autóipar magyarországi beszállítóit. Ezért kétmilliárd forint értékű fejlesztést akarnak megvalósítani, ennek keretében 2030 méteresre növelnék a most 1450 méter hosszú leszállópályát. E mellett korszerű leszállító berendezést helyeznének üzembe, s új terminált alakítanának ki.

A repülőtér a Natura 2000 területen működik, ám maga a Fertő-Hanság Nemzeti Park fogalmazta meg szakmai anyagában, hogy éppen a reptérként történő használat tette lehetővé, hogy legalább egy kis területen fennmaradjanak a Pér környéki egykori pannon homoki gyepek, amelyek mára teljesen eltűntek a környékről - írta a Népszabadság. Nevüket nem vállaló zöldhatósági emberek a lap szerint egybehangzóan állítják: a fejlesztésnek környezetvédelmi akadálya nincs.

Azonban a minisztérium bizonyos körei inkább a szomszédos magántársaságot preferálják. Zalaegerszegi címmel ugyanis megalakult a Péri Innovációs Ipari Park, amelynek fölvásárolt területei nem tartoznak a Natura 2000 védettsége alá, ám közvetlenül szomszédosak azzal. Vannak olyan elképzelések, hogy oda kellene áthelyezni a repülőtéri fejlesztéseket.

A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) a lap érdeklődésére hangsúlyozta: a Győr-Pér repülőtér fejlesztésével kapcsolatos természetvédelmi, környezetvédemi engedélyezési eljárások még nem indultak meg hivatalosan. A hatósági eljárások előkészítéseként most készül a Péri-repülőtér elnevezésű, kiemelt jelentőségű természetmegőrzési területre vonatkozó, Natura hatásbecslési dokumentáció, amely feltárja, hogy a tervezett repülőtér-fejlesztésnek milyen hatása lehet a Natura 2000 terület jelölése alapjául szolgáló fajok és élőhelytípusok kedvező természetvédelmi helyzetére, illetve ebben a dokumentumban kell a beruházás alternatíváit, a közérdek megvalósulását is megvizsgálni. Az illetékes felügyelőség a vonatkozó jogszabályok szerint szintén a dokumentáció alapján fogja eldönteni, hogy a beruházásról nemzeti szinten kell-e dönteni, vagy meg kell keresni az Európai Bizottságot is - közölte a tárca.

Az Audi Hungaria Motor Kft. kormánykapcsolatokért is felelős kommunikációs igazgatója, Lőre Péter a lapnak azt mondta: meggyőződésük, hogy a mostani helyén kellene a repülőteret bővíteni. Lőre Péter azt sem tagadta: ha a működtető társaság kidolgozza javaslatait, az Audi az anyagi hozzájárulás lehetőségét is megvizsgálja.

HOZZÁSZÓLÁSOK