A vámeljárások fele már teljese elektronikus

Fokozatosan épül ki a vám és pénzügyőrség elektronikus bevallási rendszere, jelenleg a külkereskedelmi ügyletek fele elektronikusan zajlik, ám 2010 márciusáig megvalósul az egyablakos ügyintézés a vámeljárásban, amely mintegy tíz hatóságot érint.
Papp Zsolt, 2009. augusztus 5. szerda, 15:38
Fotó:

Az unió jelentős versenyhátrányt szenvedett el amiatt, nem alakította ki az egyablakos vámellenőrzést az unióban, ezért célul tűzték ki egy ilyen uniós rendszer kialakítását 2013-ig. A fejlesztés hazai felelőse értelemszerűen VPOP, illetve az általuk összefogott állami intézmények. A hazai egyablakos rendszer kiépítést tavaly nyáron kezdték meg a végleges költségvetése a programnak 2,4 milliárd forint, amit EU-s támogatásokból fedez a kormány - mondta Vályi-Nagy Vilmos a Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) parancsnok-helyettese.


A jelenlegi eljárás idő és költségigényes - ezen javítana az új rendszer. A 2010 márciusától várható egységes elektronikus vámügyintézési rendszer az ügyfélkapun keresztül vehető igénybe a vámügyintézésben érdekelt mintegy tíz hatóság egymás között elektronikus kommunikációra tér át. A vámügyintézés elektronikus ügyintézésnek testüzemmódja már folyik - legalábbis az autókereskedők körében. Az egységes vámügyintézési rendszerbe elektronikusan bekapcsolódik a VPOP és Apeh mellett a közlekedési hatóság (gépjárműimport), a Nemzeti kulturális Örökségvédelmi Hivatal, amely például a műkincs kereskedelemmel kapcsolatos adatok gyorsabb elérését teszi lehetővé.


A rendszerből adatokat kap a KSH is, így új alapokra kerülhet az export import adatok földolgozása, amely megszüntetheti a külkereskedők adatszolgáltatását - amely egyébként sem volt megbízható adatforrás. A vámeljárások közel fele már elktronikusan, további 27 százalék részben elektronikusan bonyolódik. Nem szűnik meg teljes mértékben papír alapú illetve személyes vámügyintézés, de a tervek szerint az eljárások 90-95 százalékát elektronikusan bonyolítják.

HOZZÁSZÓLÁSOK