A jelenlegi eljárás idő és költségigényes - ezen javítana az új rendszer. A 2010 márciusától várható egységes elektronikus vámügyintézési rendszer az ügyfélkapun keresztül vehető igénybe a vámügyintézésben érdekelt mintegy tíz hatóság egymás között elektronikus kommunikációra tér át. A vámügyintézés elektronikus ügyintézésnek testüzemmódja már folyik - legalábbis az autókereskedők körében. Az egységes vámügyintézési rendszerbe elektronikusan bekapcsolódik a VPOP és Apeh mellett a közlekedési hatóság (gépjárműimport), a Nemzeti kulturális Örökségvédelmi Hivatal, amely például a műkincs kereskedelemmel kapcsolatos adatok gyorsabb elérését teszi lehetővé.
A rendszerből adatokat kap a KSH is, így új alapokra kerülhet az export import adatok földolgozása, amely megszüntetheti a külkereskedők adatszolgáltatását - amely egyébként sem volt megbízható adatforrás. A vámeljárások közel fele már elktronikusan, további 27 százalék részben elektronikusan bonyolódik. Nem szűnik meg teljes mértékben papír alapú illetve személyes vámügyintézés, de a tervek szerint az eljárások 90-95 százalékát elektronikusan bonyolítják.