A Vodafone lenyomta az MTelekomot

A legjobb reputációval rendelkező hazai telekommunikációs cég a Vodafone, az elektronika területén pedig a komáromi Nokia megítélése a legjobb. Az egészséggazdaság szektorban a Béres, míg a bankok és biztosítók mezőnyében a CIB került a ranglista élére – derül ki a B&P Braun & Partners Reputation Rating kutatásának eredményeiből.
NAPI, 2011. május 5. csütörtök, 13:02

A tanácsadó cég idén iparágakra vonatkozó reputációs kutatást készített, amelynek keretében az IT és telekommunikáció, az elektronika, az egészséggazdaság, valamint a pénzügyi szektor legnagyobb 10 (a pénzügyi szektor esetében 12) vállalatát vizsgálták, az adatfelvételre 2011 márciusában került sor. A kutatást végző cég a Figyelő Top 200 iparági rangsorait vette alapul, amikor kiválasztotta a vizsgálat tárgyát képező szektorokban szereplő 42 vállalatot.

A kutatás során egyértelművé vált, hogy az IT és telekommunikációs szektor vállalatainak reputációját elsősorban az általuk nyújtott szolgáltatás észlelt minősége befolyásolja - ez pedig egy sokszor szubjektív módon megítélt, apró hibákkal is komolyan károsítható terület. A legfontosabb dimenzió a kutatás alapját képező öt kritériumból (Hitelesség, Leadership, Vállalati polgárság, Elismertség és Érzelmi közelség) az "elismertség" lett ezen a területen, míg a "leadership", azaz a vezetés a legkevésbé fontos. Az IT és telekommunikáció szektor reputációs rangsorának élén a Vodafone végzett, szorosan mögötte pedig az Ericsson Magyarország és a Magyar Telekom.

Aktív kommunikációjuknak és a több millió hazai előfizetőnek köszönhetően a három nagy mobilszolgáltató dominálja az iparágat - a szektoron belüli versenyük állása a következő: Vodafone (1.), Telekom (3.), Telenor (4.) - állapítja meg a B&P Braun & Partners.

IT és telekommunikáció
HelyezésCégPont
1Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt.31,94
2ERICSSON Magyarország Kommunikációs Rendszerek Kft.31,40
3Magyar Telekom Távközlési Nyrt31,05
4Telenor Magyarország Zrt.30,44
5UPC Magyarország Telekommunikációs Kft.25,09
6INVITEL Távközlési Zrt.22,39
8DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft.21,64
7GTS-DATANET Távközlési Kft.21,59
9ANTENNA HUNGÁRIA Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zrt.21,04
10FiberNet Kommunikációs Zrt.18,48



Az elektronika szektorban elsősorban nagy gyártó cégeket vizsgálták. Ezen a területen volt a legnagyobb különbség a vizsgált cégek megítélése között - ami részben annak is köszönhető, hogy kevésbé ismert, úgynevezett bérgyártó vállalatok is szerepeltek a listán. A szektor legjobb reputációval bíró hazai vállalata a Nokia Komárom Kft. lett, a Philips Magyarország a második, a Sanyo Hungary pedig a harmadik helyen végzett.

Az elektronika komoly bizonytalansági tényezőknek kitett szektor - jegyzi meg a B&P Braun & Partners -, itt ugyanis azonnal megérezhetik a munkavállalók a válság hatásait, és még a japán környezeti katasztrófa is egyből találgatásokat indít el. A kutatás készítői ezért nem tartják meglepőnek, hogy a "hitelesség" lett a legfontosabb kritérium, amibe a megbízható, hiteles tájékoztatást is beleértendő.

Elektronika
HelyezésCégPont
1Nokia Komárom Kft.36,03
2PHILIPS Magyarország32,60
3SANYO Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft.28,88
4ELECTROLUX LEHEL Hűtőgépgyár Kft.28,60
5GRUNDFOS Magyarország Gyártó Kft.28,35
6GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft.28,18
8Magyarországi Siemens-csoport28,10
7VIDEOTON HOLDING Zrt.27,75
9Flextronics International Termelő és Szolgáltató Vámszabadterületi Kft.20,24
10Jabil Circuit Magyarország Szerződéses Gyártó Kft.20,20



Az egészséggazdaság olyan összetett szektor, amelyik a hagyományos értelemben vett gyógyszercégek mellett az egészséges életmódra koncentráló élelmiszergyártókat is magában foglalja. Ebben a szektorban a Béres végzett az első helyen, megelőzve a tavalyi lista első helyezettjét, a Richtert, majd a legjobb élelmiszeripari cégként végzett Nestlé következik.

A szektor cégeinek megítélésére a nyilvánvalóan hatással volt az, hogy stabilan átvészelték a válság hatásait: itt volt a legmagasabb az iparági átlag. Az egészséggel foglalkozó cégekkel szemben megfogalmazódik az elvárás, hogy beszéljenek többet az egészségmegőrzésről, a megelőzésről, illetve több, tevékenységükhöz kapcsolódó társadalmi feladatot vállaljanak fel.

Egészséggazdaság
HelyezésCégPont
1Béres Gyógyszergyár Zrt.35,51
2Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.32,96
3NESTLÉ HUNGÁRIA Kft.29,23
4HERBÁRIA Gyógynövényfeldolgozó és Kereskedelmi Zrt.29,20
5SANOFI-AVENTIS/CHINOIN27,76
6TEVA Magyarország Gyógyszerforgalmazó Zrt.27,74
8EGIS Gyógyszergyár Nyrt.27,68
7DANONE Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft.25,16
9Novartis Hungária Egészségügyi Kft.25,06
10GlaxoSmithKline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termékek Kft.24,32


A bankok és biztosítók szektorában lett a legalacsonyabb az iparági átlag, amit azzal indokolnak a kutatás készítői, hogy a pénzügyi válság hatására a pénzintézetek iránti bizalom rengett meg a legmélyebben. A szektorban a CIB Bank végzett az élen, az MKB Bank és az OTP Bank előtt. A legjobb biztosító a negyedik helyen végzett Allianz lett.

Érzelmi szempontból egyértelműen negatívan viszonyulunk a pénzügyi szektor vállalataihoz. Ez többek között abból ered, hogy az ügyfélkapcsolatok terén nincs egyenrangúság, az ügyfelek kiszolgáltatottnak érzik magukat a pénzintézetekkel szemben - véli a B&P Braun & Partners.

A biztosítók tekintetében az is fokozza a feszült viszonyt, hogy a biztosítási ügynökök rövid távú érdekei ellentétesek a biztosítottak hosszú távú elképzeléseivel. Ugyanakkor általános elismertségnek örvendenek a pénzintézetek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos adományozási programjai.

Bankok és biztosítók
HelyezésCégPont
1CIB Bank Zrt.27,96
2MKB Bank Zrt.26,93
3OTP Bank Nyrt.26,17
4Allianz Hungária Biztosító Zrt.26,01
5Erste Bank Hungary Nyrt.25,56
6UniCredit Bank Hungary Zrt.25,52
8Raiffeisen Bank Zrt.25,48
7AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.24,33
9K&H Bank Zrt.23,44
10ING Biztosító Zrt.23,14
11Generali-Providencia Biztosító Zrt.22,65
12Groupama Garancia Biztosító Zrt.20,90



A kutatás alapját képező öt dimenzió közül négy szektorból háromban a "hitelesség" bizonyult a legfontosabbnak egy vállalat megítélésénél. Mind a négy esetben a "leadership", lett a legkevésbé fontos dimenzió, vagyis ma elsősorban azt várjuk el egy vállalattól, hogy megbízhatóan, átláthatóan, érthetően tájékoztasson működéséről, szolgáltatásairól, termékeiről.

HOZZÁSZÓLÁSOK