Adategyeztetés: figyelmeztetés érkezett az MNB-től

Nem csak a bankok érintettek az október 31-ig meghosszabbított adategyeztetésben, a törvény hatálya alá tartoznak például a Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező önkéntes egészség- és nyugdíjpénztárak, befektetési szolgáltatók, valamint biztosítók is, életbiztosítási tevékenységükkel összefüggésben - hívta fel a figyelmet a jegybank szerdai közleményében az MTI szerint.
Szabó Zsuzsanna, 2019. június 26. szerda, 14:17
Fotó: Getty Images

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felidézi: 2017 júniusa óta hatályos a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény rendelkezése, miszerint a törvény hatálya alá eső intézményeknek teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük az ügyfeleikről. Az Országgyűlés kedden négy hónappal meghosszabbítva október 31-ig tolta ki a banki adategyeztetés határidejét egy törvénymódosítással.

A törvénymódosítás tájékoztatási kötelezettséget is előír a szolgáltatók számára. Azokat az ügyfeleket, akiknél a módosítás hatálybalépéséig nem végezték el az azonosítást, 3 munkanapon belül írásban, vagy a szerződésben meghatározott módon tájékoztatnia kell erről az intézménynek - közölték.

A személyes ügyintézésen túl postai vagy e-mailes megküldés, esetleg netbanki, vagy élő videós azonosítás is lehetséges. Arról, hogy egyes szolgáltatók milyen lehetőségeket fogadnak el, vagy részesítenek előnyben, a szolgáltatók honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain érdemes tájékozódni.

A határidő módosítása ugyan lehetőséget nyújt arra, hogy az ügyfelek elkerüljék a hosszas várakozást, azonban érdemes az ügyintézést nem az őszi utolsó pillanatra hagyni - közölte az MNB.

A Magyar Bankszövetség közlése szerint az elmúlt hetekben az adategyeztetés központi témává vált, és új lendületet kapott. Annak érdekében, hogy teljeskörű legyen az adategyeztetés a bankszövetség és a tagszervezetek mindenképp folytatják a figyelemfelhívó kommunikációt - közölte a szervezet.

A bankszövetség továbbá hangsúlyozta: a korábban már értesített, de az adategyeztetéssel elmaradt ügyfelek ismételt tájékoztatását a bankszektor kiemelt figyelemmel kezeli, és mindent megtesz azért, hogy arra minél előbb sor kerüljön. A lakossági ügyfelek döntő többsége egyébként az elmúlt mintegy két évben számlanyitáskor vagy a későbbi banki ügyintézés során már azonosításra került, így nekik nincs tennivalójuk.

A bankszövetség - az MNB-hez hasonlóan - ugyanakkor arra kér minden vállalati, és az egyeztetésre felszólítást kapott és kapó lakossági ügyfelet, hogy ne halogassák az adategyeztetést, mert az könnyen feledésbe merülhet. Kötelezettségüknek, a meghosszabbított határidőtől függetlenül, mihamarabb tegyenek eleget, hogy elkerülhessék a sorban állást, illetve azt, hogy a határidő elmulasztását követően - a jogszabályi előírásnak megfelelően - a bankszámlájukat letiltsák.

HOZZÁSZÓLÁSOK