A közlemény szerint az erőteljes csökkenés hátterében minden bizonnyal az idén bevezetett e-szja áll. Az új rendszer sokak számára egyszerűbbé tette az adóbevallást, beigazolódott ugyanakkor a Human Dialog és az Emocionális Marketing civil 1 százalék témában készített előrejelzése, miszerint jelentősen csökken a felajánlói hajlandóság, ha a bevallást az adózó helyett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) készíti el.

Miha Tamás, a civil kommunikációra specializálódott Human Dialog ügyvezetője a közleményben ismerteti: a legtöbb felajánlást kapó civilek élmezőnye nem változott érdemben, továbbra is a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány kapta a legtöbb felajánlást, de a tavalyihoz képest közel 33 millió forinttal kevesebbet, 142 millió forintot utal neki a NAV.

Tovább gyengült a korábbi évek favoritja, a Gyermekrák Alapítvány is, amely a 2016-os csaknem 64 millió forint után az idén 44 millió forintot kap.

Ugyanakkor 115 millió forintos eredménnyel tért vissza a lista második helyére az elmúlt években a média kereszttüzében álló Daganatos.hu Alapítvány. Az ismét aktív Daganatos.hu eredménye állhat a legnagyobb visszaesők (Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány -48 százalék, Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítvány -41 százalék) idei gyengébb szereplése mögött is.

A szokatlanul nagy visszaesés miatt el kell gondolkodniuk - főleg a javarészt 1 százalékból működő - civil szervezeteknek azon, hogy a hiányzó bevétel kompenzálására más forrásteremtési lehetőség után nézzenek - hívja fel a figyelmet a civilszakértő.