Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
A költségvetési rendszer átláthatósága tekintetében Magyarország nem csak az Európai Unióban és az OECD tagországai között tartozik a sereghajtók közé, de még a Kelet-Európa - Közép-Ázsia régióban is - mondta Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet (Kfib) vezetője az Open Budget Survey (OBS) eredményeit bemutató háttérbeszélgetésen.
Az elérhető 100 pontból Magyarország 46 pontot ért el, ami a vizsgált 115 ország között csak az 57. helyre elég. A 2015. évi 49 pontos eredményhez képest ez romlást jelent, miközben régiónkban az átlag inkább emelkedett.
A gyenge eredmény oka, hogy a kormány a nemzetközileg elfogadott 8 legfontosabb költségvetési dokumentum közül hármat
el sem készít, a másik öt dokumentum közül négynek a tartalma pedig még a régiónkban jellemző színvonaltól is elmarad. A két évvel ezelőtti eredményhez képest a legfontosabb különbség, hogy a tavaszra előrehozott költségvetési vita miatt a költségvetési törvényjavaslat már az előző évi tényszámokat sem tartalmazza.
Gyorsítás, titkosítás
Az átláthatóság növelése nem pénz, hanem politikai akarat kérdése. Ezt bizonyítja azoknak a Magyarországnál sokkal szegényebb országoknak - köztük öt fekete-afrikai országnak - a példája, akik már régóta a miénknél sokkal átláthatóbb rendszereket működtetnek, vagy éppen az elmúlt években előztek meg bennünket ezen a területen.
Az elmúlt évek magyar kormányzati intézkedései, mint a költségvetési törvényjavaslat gyorsított tavaszi elfogadása, a háttérszámítások titkosítása, vagy a közérdekű adatokhoz való hozzáférés szűkítése ezzel szemben kifejezetten romló tendenciát vetítenek előre - vélik a szakértők.
A listán Magyarországgal (46 pont) azonos pontszámot ért el Mongólia, Malajzia, Kenya, míg többet India (48 pont), Afganisztán, Ecuador (49), Pápua Új-Guinea, Kolumbia, Albánia, Namíbia, Argentína, Ghána (50), Szenegál (51), Nepál (52), Kazahsztán (53), Honduras, Spanyolország, Ukrajna (54), Kirgizisztán (55), Thaiföld, Costa Rica (56), Chile, Horvátország (57), Moldova, Törökország (58), Szlovákia, Lengyelország (59), Uganda, Dél-Korea, Japán (60), Guatemala, Csehország (61), Jordánia (63), Indonézia (64), Portugália, Bulgária, Dominikai Köztársaság (66), Fülöp-szigetek (67), Németország, Szlovénia (69), Kanada (71), Oroszország (72), Peru, Olaszország (73), Ausztrália, Franciaország, Egyesült Királyság (74), Románia (75), Egyesült Államok, Brazília (77), Mexikó (79), Georgia (Grúzia, 82), Norvégia (85), Svédország (87), Dél-Afrika, Új-Zéland (89).
A Kfib azt ajánlja a kormánynak, hogy
Mit szeretne a kormány?
Romhányi Balázs szerint
Egy olyan költségvetési törvénynek, amelyet számtalanszor módosítanak, lényegében nulla súlya van - tette hozzá.
A szakember elmondta azt is, hogy a kormány számos kritikai észrevételt vitatott, de a jelentés készítői ebből csak néhány esetben adtak igazat. Ha mindenben elfogadták volna a kormány észrevételeit, akkor is csak 61 pontja lenne Magyarországnak, ami az épphogy megfelelő kategória.
Az átláthatósággal kapcsolatban a szekértő úgy véli, hogy ha valaki nem teszi ki az internetre, milyen adattal rendelkezik, az egészen biztosan politikai döntés kérdése.
Kik, mit mérnek?
Az OBS az egyetlen független, összehasonlítható és rendszeres időközönként megvalósuló felmérés a világ országaiban tapasztalható költségvetési átláthatóság és felelősség mérésére. A felmérést nemzeti kormányoktól független, a civil szférában dolgozó költségvetési szakértők készítik.
Az OBS nemzetközileg elfogadott kritériumrendszert használ, melyet olyan szervezetek dolgoztak ki, mint a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), a Legfőbb Ellenőrző Intézmények Nemzetközi Szervezete (INTOSAI) a Globális Kezdeményezés a Költségvetési Átláthatóságért (GIFT).
Olyan tényeken alapuló felmérésről van szó, mely jól megfigyelhető jelenségeken keresztül térképezi fel, hogy mi történik a gyakorlatban. A teljes kutatás körülbelül 18 hónapot vett igénybe 2016 augusztusa és 2018 januárja között, 115 országban mintegy 300 szakértő bevonásával.
Az Open Budget Survey 2017 a 2016. december 31-ig történt eseményeket, tevékenységeket és fejlesztéseket veszi figyelembe. A felmérés némileg módosult a 2015-ös változathoz képest, hogy tükrözze a költségvetési információk elérhetővé tételének fejlődő módszereit, és nagyobb hangsúlyt helyezzen az állampolgárok bevonásának és a költségvetési felügyelet témájára.
Egyelőre rejtély, hogyan került oda és mióta áll a helyén, de a lényeg: felkerült a Twittere pár fotó egy parkolóban porosodó GM EV1-esről. Az autóról, aminek javát anno egy hirtelen...
A Magyar Suzuki szerint struktúraváltás történik az iparágban, nincsen válság. Az ágazatra jellemző innovációs folyamatok...
krix3, 2018.02.06 14:25
Nem, a bizsergés az attól van, hogy ész nélküli libsibolsik trollkodják tele a fórumot.
A gazdád G. soros az 1 bolond 100-at csinál mintájára elvette a maradék eszeteket is...