Akár az összes uniós metrópénzt is elbukhatjuk

Az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) jelenleg 578 milliárd forint szabad forrás van - hangsúlyozta Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) főigazgatója kedden az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottság közlekedési és infrastrukturális albizottsága ülésén.
MTI-Eco, 2011. május 3. kedd, 14:37
Fotó:

Szalóki Flórián elmondta, hogy a KÖZOP a 2007-2013 között rendelkezésre álló uniós források egyharmadával, 1900 milliárd forint kerettel rendelkezik, ezzel a legnagyobb operatív program ebben a tervezési ciklusban. A KÖZOP végrehajtását irányító hatóság vezetője kiemelte, hogy a szabadkeret terhére az NFÜ átcsoportosítást kezdeményezett az operatív programon belül az Európai Bizottságnál, amely várhatóan május végén ad választ.

Több területen javasolnak forrásátcsoportosítást, így a célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztésekre, az intelligens közlekedési rendszerek kialakítására, a határ menti közlekedési infrastruktúra kialakítására, a vasúti járműbeszerzésekre, állomás- és intermodális beruházásokra, jegyértékesítési rendszer fejlesztésére, a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonal emeléséheztervezett fővárosi járműbeszerzésekre, az úthasználat-arányos elektronikus díjbeszedésre, a vasúti szabályozási programra, közúti hídfelújításra, út- és vasút-üzemeltetési gépek beszerzésére, a hosszú távú nemzeti összközlekedési stratégia kidolgozására, úthálózat-védelmi fejlesztésre, közutak vízelvezetési rendszerére, a közlekedésirányítási modell kialakítására.

A KÖZOP-ban lévő kockázatok között említette a főigazgató a 4-es metró finanszírozását, amelyre eredetileg 220 milliárd forintot irányoztak elő ebben az operatív programban uniós és hazai keretből. Ezt még a magyar fél 180 milliárd forintra csökkentette, mert megvalósítás során alkalmazott közbeszerzési eljárásokat az EU nem fogadná el. A megmaradt 180 milliárd forint támogatás igénybe vétele is attól függ, hogy a megvalósítás folyamata áthúzódik-e a 2014 utáni időszakra - mondta Szalóki Flórián.

Az NFÜ főigazgatója szerint a kockázatok között szerepel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) beruházások áfa-kérdése is. Jelenleg jogvita van arról Magyarország és az Európai Bizottság között, hogy az áfá-t jogosan számlázza-e ki a NIF, mivel jogállása szerint nem tudja azt visszaigényelni. Az Európai Bizottság szerint a NIF-nek áfa nélkül kellene elszámolnia az uniós beruházással.

Képviselői kérdésre válaszolva Szalóki Flórián elmondta, hogy az 50 millió eurónál kisebb értékű útberuházásoknál még van lehetősége a szaktárcának módosítania a projekten a munkálatok megkezdése előtt. Az útdíj bevezetése az eddigi uniós támogatási értékeket csökkentheti, ugyanis a bevétellel rendelkező beruházásoknál az EU mérsékli a támogatás arányát, és ennek mértéke csak a rendszer üzemelése után derül ki - hívta fel a figyelmet a főigazgató.

HOZZÁSZÓLÁSOK