Meglepetés érheti az állami támogatásból vásárolt autók tulajdonosait

Egy államilag támogatott autó esetében, ha például totálkáros lesz vagy ellopják, akkor a biztosító először az államot kártalanítja - írja a Világgazdaság.
Szász Péter, 2021. január 29. péntek, 17:53
Fotó: Napi.hu / Szabó Zsuzsanna

A hatályos szabályozás szerint a nagycsaládosoknak járó kedvezmény igénybevételéhez nem kell casco biztosítást kötni, ám ha a támogatás mellett finanszírozást is igénybe vesznek, a lízingcég előírja a biztosítás megkötését. A szabályozás szerint azonban, ha a nagycsaládosok a megszerzéstől számított három éven belül cascót kötnek, a biztosítási szerződésben a kincstárt a szerzési támogatás és járulékai erejéig társbiztosítottként kell feltüntetni - olvasható a portálon.

Az elektromos autók támogatásáról szóló rendelet viszont előírja, hogy a vásárlástól számított első három évben - a fenntartási időszak alatt - a gépjárműnek teljes körű casco biztosítással kell rendelkeznie. A támogatás kifizetésének feltétele, hogy a casco biztosításon a támogatás visszafizetését biztosító záradék szerepeljen.

A gépjármű ellopása, illetve totálkár esetén a forgalomból való végleges kivonása miatti kártérítésből az első három évben a biztosítónak a támogatási összeg időarányos részét a Magyar Államkincstárnak kell utalnia, a támogatással vásároló autós csak az ezen felüli összegre tarthat igényt.

A visszatérítendő, maximum 2,5 millió forintos támogatási összeg a vásárlást követő első évben a támogatás 100, a második évben 80, míg a harmadik évben 60 százaléka. A helyzetet tovább árnyalhatja, hogy a biztosítók normál esetben csak rövid ideig, három-hat hónapig, maximum egy évig hajlandók új értéken téríteni a lopás- vagy totálkárt, onnantól a mindenkori piaci érték a kártérítés alapja.

Miután a támogatott konstrukciók nem zárják ki, hogy az adott hétüléses vagy elektromos autót a tulajdonos a támogatáson felül lízingből finanszírozza, az autók értékvesztése miatt extrém esetben előfordulhat, hogy az állami támogatás visszafizetésére és a lízingkövetelés egészére nem elegendő a biztosítói kártérítés összege. E tekintetben pozitívum, hogy bár a jogszabály szerint a maximum 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatás elvben a gépjármű árának 50 százalékát fedezheti, a piacon elérhető autók esetében a támogatási arány a magasabb piaci árak miatt jellemzően alacsonyabb.

HOZZÁSZÓLÁSOK