Vége lehet az autósok uralmának

Egy évtizeden belül átvehetik a vezetést a zöldebb közlekedési módok: 2030-ra a városokon belül többen választhatják majd a biciklit, a gyaloglást vagy a tömegközlekedést mint az autózást.
Csernátony Csaba, 2020. február 16. vasárnap, 11:30
Fotó: Getty Images - Kiran Ridley

Egy friss kutatás szerint a városi autózást egy évtized alatt le fogja hagyni a "környezetbarátabb" közlekedés - írja az amerikai CNBC.

A Kantar kutatócég felmérésében több mint 20 ezer embert kérdeztek meg a világ 31 városában a jelenlegi utazási szokásaikról és a jövőben használni kívánt közlekedési módokról. A Kantar előrejelzése szerint a következő évtizedben több mint 36 millió városlakó változtathat azon, hogyan közlekedik. A következő tíz évben Manchester városa mehet át a legnagyobb átalakuláson, de Moszkvában és Sao Paolóban is nagy változások várhatóak.

Háttérbe szorul a saját

A kutatás szerint a különböző közösségi szolgáltatások, például az autómegosztók és az önvezető járművek elterjedése, valamint a globálisan elöregedő lakosság miatt egyre kevésbé lesz szükség saját tulajdonú gépjárművekre.

Az autózás helyébe így várhatóan egyre inkább a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás léphet: az előrejelzés szerint 2030-ra a városokban megtett összes utazás majdnem felét, 49 százalékát "környezetbarátabb" módon teszik majd meg az emberek, míg az autós utazások aránya a 2020-ban mért 51 százalékról 46 százalékra eshet vissza. Az utazások fennmaradó 5 százalékát pedig a taxizások és például az Uberrel megtett utak tehetik ki.

Sok a kerékpáros baleset

A kerékpározás válhat a leggyorsabban növekvő közlekedési móddá: 18 százalékkal nőhet az így megtett utak száma a következő 10 évben.

A Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) korábban már beszámolt róla, hogy Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) viszont éppen a kerékpáros balesetek magas számára hívta fel a figyelmet. Az ETSC szerint bár egyre kevesebb a halálos baleset az utakon, a kerékpárosok halálával végződő balesetek száma nagyon lassan csökken az EU-ban, ezért sürgős intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy a biciklizés és a gyaloglás biztonságosabbá váljon.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

narancsragacs, 2020.02.16 19:45

@Gyula65: "A tömegközlekedés pedig évről évre inkább szarabb lesz, mint kiváltó tényező."
Mitől lenne jobb amikor az az üzlet az államnak ha kocsiba ülsz. Megveszed a kocsit fizeted az adókat, tankolod bele az extra adókkal terhelt üzemanyagot, fizetsz rá súlyadót biztosítást, veszel rá pálya matricát, fizeted a parkolást, a szervizelést javítást.
- Egy csomó pénzt bele tömködsz az állam zsebébe :))) és nem kell rólad "gondoskodni" - na ezért szarabb és szarabb, mert egyre kevesebb emberről kell ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Gyula65, 2020.02.16 17:54

Azért nálunk erre nagyon kíváncsi leszek! Hallottunk már hasonló "britt tudósok" által előre jelzett jóslatot. Az meg jó lenne, ha megértenék a sötét zöldek, hogy sok olyan élethelyzet és feladatkör van, amit jelenleg nem lehet megoldani biciklivel, csak autóval. A legtöbben 400 Ft -os üzemanyagnál nem úri huncutságból ülnek kocsiba a bicikli helyett! A tömegközlekedés pedig évről évre inkább szarabb lesz, mint kiváltó tényező. De azért hajrá!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html