Kivételes hónapon van túl a magyar autópiac: az elmúlt években néhány kivétellel rendre növekedés volt éves alapon, néhány alkalommal azonban mínuszos volt az eredmény. Az idei február is az utóbbiak közé tartozik: ebben a hónapban a Datahouse statisztikái szerint összesen több mint 11 ezer új autót adtak el, ami 1,3 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben.

Toplista az első két hónapról

QP | Quality Placement

Az év első két hónapjában még némi növekedést mutat a Datahouse-statisztika: januárban és februárban összesen 21 192 autó adtak el, azaz 1,3 százalékos bővülést tudott elérni a magyar piac. A különböző típusoknál változás történt a kéthavi adatok alapján. A magyar piac slágerautói, a Suzuki Vitara és a Suzuki SX4 S-Cross közül csak az előbbi került fel az idei listára és csak a hetedik helyen szerepel. A múlt év egészében több mint 12 ezer Vitara kelt el, SX4 S-Crossból pedig 9246 darab talált gazdára, a harmadik legnépszerűbb autó a Skoda Octavia volt, amelyből jóval kevesebbet, közel 7 ezer darab fogyott. A két Suzuki-modell gyengébb szereplésében szerepe lehet annak, hogy ezeket a modelleket a japán márka 2020-tól új hibrid motorral szereli fel és még várni kell a forgalomba helyezésükre.

Mindenesetre az idei - azaz a januári és februári eladások alapján készült - listán a Toyota Corolla áll az élen. A Dacia Lodgy a második, a harmadik pedig az Octavia. A Dacia Logdy eladásaiban szerepet játszhat az nagycsaládosoknak kitalált állami program, amelynek keretében az új hétüléses autókhoz az érintettek a vételár felét,  maximum 2,5 millió forintot kapnak támogatásként. A Lodgy ugyanis a legolcsóbb támogatással megvásárolható autó. A hétüléses program húzhatta fel a Ford Turneo és az Opel Combo eladásait is, előbbi a 8., utóbbi a 10. lett az idei listán.

Legnépszerűbb autók a magyar piacon (2020 január-február)
1TOYOTA COROLLA844
2DACIA LODGY837
3SKODA OCTAVIA793
4FIAT 500631
5TOYOTA YARIS577
6RENAULT CLIO523
7SUZUKI VITARA466
8FORD TOURNEO461
9FORD FOCUS413
10OPEL COMBO403
Forrás: Datahouse

Amit nem szabad figyelmen kívül hagyni

Az eladási adatoknál figyelembe kell venni a forgalomba helyezés utáni azonnali kivonásokat, lényegében a reexport hatását. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a februárban eladott több mint 11 078 darab autóból 9309 került valóban a magyar utakra. Az MGE-adatok szerint a két hónap alatt eladott  a több mint 21 ezer autóból alig több mint 18 ezer darabos volt a tényleges eladás.

Bár a reexportot típusonként nem hozták nyilvánosságra, támpontot adhat a Vezess.hu 2018-as eladásokról szóló összesítése, amely szerint a különböző márkák közül a Fiatoknál és Nissanoknál közel 40 százalékos volt a forgalomból történő kivonás, a Fordnál ugyanez meghaladta a 30 százalékot. A Volkswagen, a Renault és a Suzuki esetében 18-26 százalékot tett ki. Ezzel szemben a Daciánál kevesebb mint 10 százalék volt 2018-ban ez az érték, a Skodánál valamivel több mint 6 százalék, a Toyotánál pedig 3 százalék. Az előbbi számok fényében érdemes nézni a toplistát, bár pontos számok nincsenek, például a Fiat 500-asoknál jelentős lehet a reexport hatása.

Az autópiacon várható trendekről, az új fogyasztási szabályok hatásáról részletes cikkel jelentkezünk a következő napokban.