Az állam jobban járt, mint az autósok

Jelentősen csökkent az autópályák forgalma idén 2019-hez képest, legalábbis ez látszik az e-matrica-eladásokból. Az állam mégis megúszta komoly anyagi veszteség nélkül az éves jogosultságoknak köszönhetően, amelyeket már a pandémia előtt megvettek az emberek. Az, hogy a buszos vállalkozások nagy bajban vannak, a B2 matricák forgalmából is látszik.
Szász Péter, 2020. december 30. szerda, 11:08
Fotó: Getty Images

November végéig a Nemzeti ÚtdÍjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kicsivel több mint 10 millió 2020-ra érvényes e-matricát adott el, 25 százalékkal kevesebbet, mint 2019 hasonló időszakában, az állam bevételei azonban "csak" 16,7 százalékkal estek. Ez 10 milliárd forintot jelent, amelyet aligha fognak szépíteni a jelenleg még nem ismert decemberi adatok sem.

A legszembetűnőbb változás nem meglepő módon a 10 napos e-matricáknál látszik, hiszen ezt vásárolják az alkalmi autópálya-használók, illetve a külföldiek is. A D1 személyautó kategóriában januárban és februárban még nőttek az eladások az egy évvel korábbihoz képest, márciusban azonban megfeleződtek, áprilisban, pedig már az előző évinél majdnem 80 százalékkal adtak el kevesebbet. Utóbbi azt jelenti, hogy 694 ezer darab helyett csak 146 ezer fogyott.

Egészen novemberig nem is volt olyan hónap, amikor ne zuhantak volna a heti e-matrica-eladások, az első 11 hónapban a D1 kategóriában 38,7, a D2-ben (a 7 főnél több személy szállítására alkalmas személygépkocsik, a 3,5 tonnánál könnyebb teherszállítók és a lakóautók) pedig 29 százalékkal zuhant az értékesítés, de az utánfutóké is negyedével csökkent.

Nagyjából ugyanezt lehetett látni a 30 napos jogosultságoknál is: januárban és februárban nőtt, márciustól zuhant az értékesítés. A D1 kategóriában 36,4 a D2-ben 21,4 százalékkal.

Az éves és a megyei hozták a pénzt

Az állam "szerencséje", hogy az éves országos és megyei matricákat az emberek jellemzően már az év elején megveszik, sőt egyre népszerűbb az úgynevezett elővásárlás, amikor az emberek már decemberben megvásárolják a következő évre érvényes matricát.

2018 decemberében még 33,3 ezer éves és 73 ezer megyei matricát vettek az emberek a következő évre, tavaly decemberben azonban már ez a két szám 43 ezer és 82,6 ezer volt.

Emellett 2020 első két hónapjában is nőttek az eladások. Az pedig, hogy március és május között 30-50 százalékkal csökkent az már nem sokat nyom a latba, hiszen itt a differencia már csak párezres szemben a téli hónapok több százezres eladásaival.

Így nem csoda, hogy az éves országos e-matricából D1 kategóriában 7,2, D2-ben pedig 4,5 százalékos volt növekedés, de a megyeiből il közel 3, illetve 4,5 százalékkal adtak el többet.

Lehasaltak a buszos vállalkozók

Az autóbuszos vállalkozások a járvány kitörése óta kongatják a vészharangot, hogy turizmus híján sokuk lehúzhatja a redőnyt. A cégek számára ráadásul a munkásszállítás sem jelentett kiutat, miközben sofőrjeik átpártolnak a tömegközlekedési cégekhez vagy nyugdíjba vonulnak.

Pedig az év ígéretesen indult, sokan már decemberben megvették éves jogosultságukat és tél végére már majdnem 1600 buszra vettek éves matricát szemben a tavalyi 1530-cal.

Tavaszra azonban sokan már annyira kilátástalannak tarthatták helyzetüket, hogy

áprilisban 57, májusban pedig 55 darab B2 matricát váltottak vissza

amely vélhetően azt jelenti, hogy a buszok nem vettek részt a forgalomban és a tulajdonosaik nem is láttak erre reményt rövidtávon. (Az e-matricákat 1 470 forint ellenében lehet visszaváltani, ha az adott járműre előbb megvásárolják az érvényességi idő kezdete és a visszavásárlás közötti időszakot lefedő rövidebb idejű jogosultságot. Ez a megyei matricánál nem lehetséges csak).

A szektor földbeállását nem csak az éves matricák visszaváltása mutatja, hanem az is, hogy haviból közel 61, hetiből pedig 71 százalékkal adtak el kevesebbet 2020 első 11 hónapjában, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

November végéig az államnak nettó 50,1 milliárd forint bevétele származott az e-matricákból, amely éppen 10 milliárd forinttal, illetve 16,7 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi adat.

Jövőre drágulnak a matricák

Az elmúlt években az e-matricák ára nem nagyon változott, a legszembetűnőbb változás a heti jogosultságok 2018 őszi drágulása volt (a D1 3500, a D2 7000 forintra nőtt), amellyel ez már nagyon megközelítette a havi árát.

A kormány nemrég azonban úgy döntött, hogy minden évben az előző év augusztusi, a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott éves bázisú, vagyis az előző év augusztusához mért inflációval növeli majd matricák és a büntetések árát is. Most nyár végén, pedig az árak 3,9 százalékkal nőttek, vagyis ezzel kell számolni.

HOZZÁSZÓLÁSOK