Kegyetlen sarcot kaptak a magyar autósok - ez az EU-ban is szemet szúr

A kormány 17,5 százalékkal emelte meg a tíznapos autópálya-használati díjat, míg az egész EU-ban nálunk a legmagasabb az éves autópályadíj. A pluszbevételt a falusi utakra kívánják fordítani, miközben a legforgalmasabb autópályák is igen rossz állapotban vannak - írja a 24.hu.
K. Kiss Gergely, 2018. szeptember 10. hétfő, 10:13
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Bár az éves matrica ára Magyarországon a legmagasabb az egész EU-ban, a heti/havi tarifa több helyen drágább a magyarnál, és a megtett kilométerek alapján megszabott horvát, olasz, francia díjjal sem feltétlenül járunk jobban. A magyar autós mégis joggal érezheti magát megszívatva, amiért akkor is minimum tíznapos matricát kell vennie, ha csak egyetlen napon vagy hétvégén szeretné használni az autópályát, és hiába fizet a szolgáltatásért, helyenként pocsék minőségű utakon és az elmaradt bővítések miatt állandósuló dugókban kell kínlódnia - értékelnek a portálon.

Ebben a helyzetben jött a kormány múlt pénteki bejelentése, mely szerint október elsejétől jelentősen megemelik a tíznapos autópálya-használati díjat

  • D1 (személyautó) kategóriában 2975 forintról 3500 forintra,
  • D2 (kishaszongépjármű, lakóautó, mikrobusz) kategóriában 5950 forintról 7000 forintra,
  • B2 (busz) kategóriában 13.385 forintról 15.500 forintra,
  • U (utánfutó) kategóriában pedig 2975 forintról 3500 forintra,
  • január 1-jétől 5,8 százalékkal emelik az e-útdíjat is.

Eddig sem volt olcsó

A 24.hu szerint a magyarországi autópályadíjak - főleg az utak állapotához és a magyar átlagfizetéshez képest - eddig sem voltak éppen kedvezőek. Németországban, Belgiumban, Hollandiában, Svédországban, Finnországban, Dániában és a balti államokban például a lakosság ingyenesen használhatja az autópályákat, míg Ausztriában még a gyenge forinttal együtt is olcsóbb a tíznapos matrica (9 euró), de az igazán durva különbség az éves matrica árában figyelhető meg: nálunk személyautóra ez 42980 forint, míg az osztrákoknál csupán 87,3 euró, azaz körülbelül 27600 forint.

Még nagyobb a differencia a cseh és szlovák éves matricával szemben, mindkettő kevesebb, mint a felébe kerül a magyarnak, a cseheknél 21 ezer, a szlovákoknál mindössze 16 ezer forint. Igaz, a cseheknél drágább a tíznapos matrica (4400 forint), mint nálunk, a szlovákok 10 eurós tíznaposát viszont éppen a mostani emeléssel sikerült felülmúlni. Romániában a hétnapos kevesebb, mint ezer, az éves kevesebb, mint 9 ezer forint, és bár a szlovén heti matrica ára magasabb a magyar tíznaposnál (15 euró), az éves matrica (110 euró) még ott is nyolcezerrel olcsóbb, mint nálunk.

Igaz, Magyarországon lehetőség van éves megyei matricák vásárlására is, így ha egy évre előre meg tudjuk tervezni, hogy csak néhány megyében akarjuk használni az autópályát, jóval olcsóbban is kijöhetünk.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

csontosica73, 2018.09.13 11:56

Nyúzzák a népet minden szinten! És nem értik miért mennek el innen az emberek! Hihetetlen vastag a bőr a képükön!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.09.12 17:27

@Papuska54:
8 evente meg kene ujitani az aszfaltszonyeget. vajon ki a felelos ennek elmaradasaert? foleg annak fuggvenyeben, hogy a penzt azt mar tobbszor beszedtek ra, mindenfele cimszoval...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mufflinca, 2018.09.12 06:49

A magyarok többsége éppen hogy nem a tíznapost, hanem az egy-két napos matricát használná ki valójában. Sőt, tipikusan csak néhány km-t tesz meg autópályán. Én már visszaszoktam a mellékutakra. Időm van, pénzt viszont nem vagyok hajlandó áldozni ennek a rabló bandának! Vidéki utakra költik majd? Aha, persze. Ezt a dumát kb. 20x eldurrogtatták már a benzin adótartalmának növelésétől kezdve a biztosításokon át mindenhol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2018.09.11 18:21

@krix6:
Csupán és csakis mellékesen jegyezném meg - Romániában egyáltalán NINCS semmiféle autópálya díj!
Ott csak a MINDEN közútra kötelező érvényű matricarendszer van (amely persze érvényes a már meglévő autópályákra is) - ROVINIETE néven!
IDÉZNÉM hozzá: - A törvény (a román országos úthálózat használati díjának bevezetéséről szóló 15/2002. sz. Kormányrendelet és a román országos úthálózat használati díjának alkalmazási metodológiai szabályainak jóváhagyásáról szóló 769/2010. sz. Rendelet) az országos úthálózaton közlekedő összes gépkocsivezetőt úgynevezett rovinieta matrica kiváltására kötelezi. Ennek ára a gépkocsi típusától (A, B, C, D, E, F, G, H) és az érvényességi időtől
(1, 7, 30, 90 nap vagy 12 hónap) függ.
Az éves Roviniete útdíjmatrica ára ma pontosan 28 euróba van, amely magyar forintra átszámolva úgy nagyjából - 9100 Ft. (persze ez azért napi szinten fel-le mozoghat árában - az éppen aktuális valuta-kurzus [EUR/HUF] alapján!)
És azért a pénzért ott már valójában MINŐSÉGI utakat kapunk -. ami - bár kissé meglepő, de valójában TÉNY!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2018.09.11 18:09

Az EU valójában minden szarba beleszól, DE!
Miért nem egységesítik például - mondjuk az alapvető szolgáltatások, az üzemanyagok, a víz, csatorna, gáz, áram, szén, tüzifa, stb., vagy mondjuk az autópálya-, és útdíjmatricák árait, vagy a mobil internet és mobiltelefon társulatok mindenféle díjtarifáit, vagy ott van pl. az építőanyagok elérhetősége ... és persze még sok más egyébnek - az árai?
Éppen elnéztem - pl. a Lidl-ben (görög hetek) az étcsokis Halva árát! Nálunk 699 Ft, Romániában meg 9,90 Lei (ami nagyjából de szintén 700 Ft! Nem lehetne ezt mindennel megtenni?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html