Autózik? Ennek a hírnek nem fog örülni

Az elmúlt napokban a benzin ára sokéves mélypontja közelében, a gázolajé pedig az alatt van. Ennek apropóján megnéztük, hogy egy átlag magyar dolgozó béréből hány liter üzemanyagra futja, és ezzel hol állunk a régióban.
Szász Péter, 2015. október 30. péntek, 18:04
Fotó: Napi.hu

Az üzemanyagok árának csökkenésével egyre kisebb teher a tankolás a háztartásoknak. Ez a tény ugyanakkor csak önmagunkhoz képest tekinthető javulásnak és nem változtat azon, hogy a régióban a mi fizetésünkből jön ki a legkevesebb üzemanyag. A kutak árai között ugyanis nincs szignifikáns különbség a régióban. Jelentős eltérés nyilván üzemanyag-turizmushoz vezetne a határok közelében, amely nem érdeke senkinek sem.

A fuel-prices-europe.info áradataiból és az Eurostat 2014-es nettóbér-statisztikájából kiderül, hogy egy átlagos magyar bérből 498 liter benzin és 491 liter gázolaj jön ki (ezek a számok az idei béradatok ismeretében nyilván nagyobbak lennének, de a rangsoron aligha változtatnának).

Ezzel az adattal a visegrádi országok körében komoly lemaradásban vagyunk, ugyanis a régióban a benzinből 610-652, gázolajból pedig 685-678 liter jönne ki, ha valaki teljes fizetését a benzinkutaknál költené el.

Még nagyobb a szakadék a régiós és a nyugat-európai országok között. Egy átlagbért kereső német dolgozó 1755 liter benzint és 2050 liter gázolajat tankolhatna a fizetéséből.

Ettől függetlenül az autósok fellélegezhettek

Még ha a régióban hátul is kullogunk, az árcsökkenés komoly megkönnyebbülést hozott a hazai háztartásoknak. Mint azt a napokban kiszámoltuk, 207 milliárd forintot spóroltunk az olcsóbb üzemanyagon tavaly november óta, hogy nem az egy évvel korábbi árakon kellett finanszíroznunk a tankolást.

 

Ha visszatekintünk tavaly októberre - az olajár-esést megelőző időszakra - amikor a benzin 410, a gázolaj pedig 415 forintba került, láthatjuk, hogy mennyivel többre futja egy átlag magyarnak. Az egyszerűség kedvéért egy nettó 150 ezer forintos bérrel számolva, tavaly októberben egy 50 literes tankot 7,3-szor tölthettünk meg benzinnel és 7,2-szer gázolajjal. Most ez a szám a benzin esetében 9,2, a gázolajnál pedig 8,9.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2015.10.31 15:09

@Zodiakus: Cseh,95-ös benzin,345 Ft/l,Szlovák 95-ös 322/Ft.2015.10.28-as benzinárak alapján.Nálunk a pénteki -4Ft után 326Ft.Érdekes....adatok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2015.10.31 14:52

@troll: Nem értek veled egyet.A szlovák,cseh bérek magasabbak,az üzemanyagár hasonló,vagy minimálisan nagyobb lehet.A gyerekkedvezmény az nem munkabér.Azaz ha valaki kap azért több ember dolgozik,mert a nagy kalapból jár a kedvezmény.A kérdés úgy is feltehető lenne,mennyi ideig kell dolgozni 10 liter benzinért egyes országokban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2015.10.31 08:18

az országokat összehasonlító oszlopdiagram nem korrekt, hamis adatokat tartalmaz.

ugyanis pl a cseh és a szlovák netto átlagkeresetből kevesebb benzin vásárolható, mint amennyit a grafikon ír.
A cseh és szlovák benzinár jóval magasabb a magyarnál(lásd http://www.fuel-prices-europe.info) , a tényleges netto átlagkereset pedig alig haladja meg a magyart( pl szlovákiában nincs gyermekkedvezmény, stb) .




azt is jó lett volna megemlíteni, hogy a magyar átlagkeresetből megvásárolható benzin mennyisége folyamatosan nő, ma pl 12 %-al több benzint tankolhat az átlagmagyar, mint pl. 2008-ban, a gyurcsány kormány idején .

a tendencia számít, nem pedig a gazdag nyugati országokhoz kell hasonlítani magunkat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2015.10.31 04:39

@makkmarci: Uzemanyagokon a jovedeki adot kene csokkenteni. Eleg lenne annyival, hogy legalabb a kornyezo orszagoknal olcsobb legyen 5-10ft -al literenkent, akkor az atmeno forgalom is Mo -on tankolna, ami reszben kompenzalna is a kieso beveteleket. Mondjuk ehez gondolkodni kene, nem csak ellenzekbol pofazni, kormanyon meg lopni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

makkmarci, 2015.10.31 00:54

Én csak a PÁRT véleményét tudom idézni ebben a kérdésben!
Mint a grafikonon látható abban az időben 300-320 volt a benzin.

"Az elnökség tegnapi döntése alapján a Fidesz törvényjavaslat-csomagot nyújt be az üzemanyag- és az alapvető élelmiszerárak, valamint a távfűtés árának csökkentésére."
""Az bizonyos, hogy az ilyesfajta védekezéshez elsősorban cselekvőképes kormány és erős gazdaság szükséges. Fájdalom, de Magyarország egyikkel sem rendelkezik. "
Az egyik a jövedéki adók csökkentésével az üzemanyag árak, a másik az ÁFA csökkentésével az alapvető élelmiszerárak, a harmadik pedig szintén ÁFA-csökkentéssel a távfűtés árának csökkenése.
http://www.fidesz.hu/hirek/2008-07-02/afa-csokkentessel-az-aremelkedesek-ellen/

Arról már nem is beszélek, hogy az olaj milyen olcsó!

Meg lehetne ám most mutatni mocskok!
5% áfa... jövedéki adó csökkentés...
Sohanemhazudok Viktor...
Ugye ugye...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html