Az állam rövidít a pórázon az iskolákban

Az intézményvezetőket, a magántanulói jogviszonyt, az óvodába járást, az alternatív kerettanterveket és a tankönyvellátás szabályozását érinti a közneveléssel összefüggő egyes törvények módosítása, amelyet másfél hetes halasztás után fogadott el pénteken a parlament a kormány kezdeményezésére - írta az MTI.
Domokos Erika, 2019. július 12. péntek, 19:46
Fotó: Shutterstock

A parlamenti képviselők 127 igennel, 57 nemmel és 1 tartózkodással megszavazták a köznevelési törvény módosítását, amit egy hónappal korábban nyújtottak be az Országgyűlésnek.

Az Index összefoglalója szerint törvénymódosítással

  • szeptembertől kizárólagos állami hatáskörbe vonják a magántanulói státuszról való döntést (ez intézményi szintről egy hatósághoz kerül),
  • az állam dönt majd szakértői vélemények alapján arról, hogy maradjon-e még egy évet óvodában a 6 éves gyermek,
  • elveszik a véleményezési jogot a tantestülettől és szülőktől az iskolaigazgatói kinevezéseknél,
  • minimum 70 százalékban a Nemzeti alaptantervhez simítják az alternatív iskolát tantervi struktúráját (a Natban meghatározott tananyagtartalmakat tanévenként két félévre bontva kell megjeleníteni a kerettantervekben),
  • az idegen nyelvű tankönyvekből, feladatgyűjteményekből, szótárakból a jövőben kettőnél több könyvcsalád kiadványai is felkerülhetnek a tankönyvjegyzékre.

Múlt hét kedden az előterjesztő emberi erőforrások minisztere kérésére - indoklás nélkül - halasztották el a javaslat zárószavazását. A törvényalkotási bizottság egyetlen ponton változtatott az indítványon: továbbra is lehetőség lesz második évfolyam végén és a magasabb évfolyamokon a diák teljesítményét jegy helyett szövegesen értékelni - írta az MTI.

Áder Jánoshoz fordulnak a civilek
Civil szervezetek levélben Áder János köztársasági elnökhöz fordulnak kérve, hogy a törvényt küldje vissza az Országgyűlésnek megfontolásra. Az indoklásban kifejtik, a törvény sérti a normavilágosság követelményét a magántanulói státusz eltörlése kapcsán, és nem biztosít kellő felkészülési időt a törvény rendelkezéseinek betartására. A törvénymódosítást nem előzte meg szakmai egyeztetés; miközben a módosítások gyermekek, tanárok, szülők millióit érintik.
A törvénymódosítás ellen több mint 40 civil szervezet és a teljes ellenzék tiltakozott. A törvény visszaküldésével lehetőség nyílna az oktatás kérdéséről valódi, az érintettek és a szakértők bevonásával zajló érdemi egyeztetésre és a törvény módosítására is - írta a Szülői Hang az aláíró 19 szervezet nevében.

HOZZÁSZÓLÁSOK