A válság pénzügyi gondokat okozó hatása dacára az elmúlt másfél évben tovább csökkent a lakosság pénzügyi tudása az ING 10 országra kiterjedő felmérése szerint. Bár kiderült, hogy a gazdasági környezet hatására a lakosság jelenleg önvédelemből,  tartalékképzési céllal takarít meg, messze nem a megtakarítási alternatívákkal elérhető hozam motiválja.
Ez összefüghet azzal, hogy az európai fogyasztók 86 százaléka csupán minimális pénzügyi tájékozottsággal rendelkezik, 12 százalék ismeretei mondhatók jónak és csupán 2 százalék sorolható az igazán tájékozottak táborába. Az ING a pénzügyi ismeretek négy területét vizsgálta: a pénzügyi jövőtervezéshez, az ingatlanokhoz, a befektetésekhez és a megtakarításokhoz kapcsolódó ismereteket.

A válaszadók az egyszerűbb pénzügyi alapelvek terén általában nagyobb magabiztossággal mozogtak, tisztában voltak a biztonsági tartalék szükségességével, a megtakarítási időtáv szerepének fontosságával. Ugyanakkor kihívás számukra ennek az elméleti pénzügyi tudásnak átültetése a gyakorlatra: nehézséget jelentett például a kamatszámítás, az éves kamat és a havi kamat éves időtávon való összevetése, vagy épp a kamatos kamatszámítás.

Az európai gazdasági környezet hektikussága miatt nem csodálkozhatunk azon, hogy a lakosság igyekszik kockázatait valamilyen mértékben limitálni, kifejezetten kockázatkereső személyiségtípus pillanatnyilag nem létezik. A lakossági kockázatviselési skála jelenleg a kockázatkerülő és a kockázatot komfortosan kezelni képes magatartás között mozog.

A magyarok a pénzügyi ismeretek terén a tizes mezőnyben a harmadik helyen végeztek, ezen belül a legtöbb jó választ a befektetésekkel kapcsolatban adták. Egy nem várt jutalmat a magyarok az európai átlagnál magasabb, negyven százalékos arányban fordítanának hiteltörlesztésre, és ezzel azonos arányban tennék félre az összeget megtakarításként, s csupán 15 százalék költené el az összeget azonnali fogyasztásként. Vészhelyzetre félretett tartalékkal a magyarok közel 60 százaléka rendelkezik.

Pénzügyi dilemma esetén a magyarok az átlagnál erősebben támaszkodnak a megszokott rutinra, a bevált megoldásokat részesítik előnyben, nem kalkulálnak, és nem keresnek új alternatívát.

Komoly figyelmeztetés, hogy bár a magyarok tudatában vannak annak, hogy nekik kell saját magukról gondoskodniuk, de egyelőre nem sokat képesek tenni mindezért - mutatott rá az ING kimutatása..