Az NFM 2011 nyarától úgynevezett AIS (automatikus azonosító rendszer) működtetési és használati kötelezettséget vezet be a nagyhajókra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a jövő év első felében pályázati úton adja az üzemeltetők használatába a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt. A tervek szerint 2011. július 1-jétől a folyók magyarországi szakaszain csak működő adókészülékkel felszerelt nagyhajók és kompok közlekedhetnek majd.

A 145 kiosztható készülékből mintegy húszat állami szervek (vízügyi és vámhatóságok, vízirendészet) kapnak. Öt hordozható egység az állandó fedélzeti eszközök meghibásodása esetén, a javítás idejére kerülhet a hajókra.

A rendszerrel felszerelt hajó tartózkodási helyét és haladási irányát a budapesti irányítóközpont, a katasztrófavédelem, a határrendészet, a vámhatóság, a vízügyi és környezetvédelmi szervek folyamatosan nyomon követhetik. A rendszer további adatokat is szolgáltat a járművek üzemeltetőjéről, nyilvántartásba vételének helyéről, a szállított áru mennyiségéről stb. Az adókészülékkel felszerelt hajók akkor is látják és azonosítani tudják egymást, ha - pl. hegy vagy más akadály takarása miatt - a képük nem tűnt még fel a radar képernyőjén.

A megbízható valós idejű tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét. A folyami információs szolgáltatások kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást. Európai uniós és az Új Széchenyi Tervben is rögzített hazai célkitűzés a hajózás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. A vízi teherfuvarozás energia hatékony, környezetkímélő és csendes. Egyetlen hajó 60-75 kamionnyi áru elszállítására képes. Az AIS készülékek a vám- és pénzügyőri, a hajózásbiztonsági és a rendészeti ellenőrzések elvégzését és az esetleges balesetek következményeinek elhárítását is gyorsabbá, egyszerűbbé teszik.