Bajban a magyar autógyártás? Elszívják a munkaerőt a szlovákok

A szlovák autóiparban annyira elhatalmasodott a munkaerőhiány, hogy kénytelenek külföldi, egyebek között magyarországi dolgozókkal betölteni az állásokat. A magyar Audi abban bízik, eleget fizetnek a dolgozóknak, hogy azok ne vándoroljanak a szomszédba, aggódnak a Suzukinál - írja a Magyar Nemzet.
Szabó Dániel, 2018. február 16. péntek, 09:46

A szlovák autóiparban annyira elhatalmasodott a munkaerőhiány, hogy kénytelenek külföldi, egyebek között magyarországi dolgozókkal betölteni az állásokat. A lap cikke szerint ezt a napokban a szlovák Autóipari Szövetség elnöke, Juraj Sinay is elismerte. A gondot pedig csak tetézi, hogy októberben megnyit Nyitrán a Jaguar Land Rover új gyára. Itt 2800 ember dolgozik majd, munkaerő-toborzó kampányba is kezdtek: 1000 új állás várt betöltésre, nagy részüket, több mint 800-at a gyártásban létesítenék.

A brit autómárka 2015 nyarán döntött úgy, hogy Lengyelország, Magyarország és Ausztria helyett Szlovákiába telepíti legújabb üzemét. Azért, mert fejlett a beszállítói és infrastrukturális hálózat. De szabad munkaerő már nem igen van, innen jött az ötlet a külföldi toborzásra.

Nem félnek viszont az Audinál, amely a szlovák határhoz legközelebbi magyarországi autógyár: az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökhelyettese, Csalogány György szerint nem valószínű, hogy tőlük szakmunkások mennének át az új nyitrai üzembe. Állítja, az Audinál most megfizetik a dolgozókat, szerinte annyival többet nem kínál a Jaguar sem, hogy megérje ingázni vagy kiköltözni. Inkább a Suzukira jelenthet veszélyt az új nyitrai üzem.

Ezt a gyártó is megerősítette: Kiss László, az Esztergomi Gépjárműgyártók Független Szakszervezetének elnöke elmondta, hogy korábban számtalan suzukist csábított el a zsolnai Kia-gyár is. Biztosra veszi, hogy Nyitrára is szerződnek majd át a Magyar Suzuki Zrt.-től. "Nemcsak Esztergomból, hanem Komáromból és Tatabányáról is lesznek olyanok, akik a Jaguarnál fognak dolgozni. Nincs ebben semmi meglepő, kint jobban fizetnek, megéri akár ingázni is" - magyarázta Kiss. Érdekesség, hogy az esztergomi gyárban nagyjából 3000-en dolgoznak, és volt olyan időszak, amikor a külföldi, persze főleg felvidéki munkavállalók aránya elérte a 65 százalékot, állítólag még ma is kisebbségben vannak a magyar állampolgárok.

A fő gond a bér a Suzukinál: a szakszervezeti elnök elmondta, hogy két éve a túlórákkal együtt havi nettó 165 ezer forintot lehetett hazavinni, ami az idén azért biztosan több, de még jóval elmarad a szlovák autógyárak bérétől, ahol 1000 eurót (310 ezer forint) könnyedén megkaphat a szalag melletti munkás.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2018.02.16 20:23

@acdc: igen. Van 60% is az állami elvonás, hogy eltartsák a rengeteg ingyenélőt. Aztán csodálkoznak az idióták hogy ekkora terhet a multi se bír kigazdálkodni, meg a rabszolgának tekintett munkavállalók is tömegesen menekülnek.

Gyertek haza rabszolgák, könyörgünk!

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2018.02.16 19:57

@troll: Talán nem kellene 40%-os adóterhet rakni a bérekre ,oszt akkor jól járna a munkavállaló + a munkáltató is. Kivéve Magyarország tolvaj,sz@r kormánya!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2018.02.16 16:44

a probléma oka, hogy az olcsó munkaerő miatt jöttek kelet európába ezek a cégek, azonban az eu munkaerőpiacának 2011 es megnyitása gyökeresen megváltoztatta a helyzetet , a magas nyugati bérek elszívták a keleti munkaerőt.

így manapság nem lehet a nyugati bér ötödéért munkaerőt találni, az osztrák, német bérszint kb fele az, amiért már hajlandó itthon maradni a dolgozó,ellenkező esetben kimegy nyugatra , a keleti cégek meg nyafognak, hogy mekkora a munkaerőhiány, mert ilyen bagóért nem hajlandó senki dolgozni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Archer58, 2018.02.16 16:34

Na és?! Menjenek! A szuzuki, meg a többi majd feltölti a létszámot a nyuggerszövetkezetekben regisztráltak közűl. Még mazsolázhat is a sok munkavállaló között. Ráadásul megvalósul a nagy terv, azaz az egy millió új munkahely, illete új munkavállaló.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2018.02.16 16:16

Ebben nincs semmi meglepő. "Deviza Kurmány Ostoba Viktor" szövetkezett a mafiával és ebből csak ez a lehetséges forgatókönyv jöhetett létre. Az utókor Orbánt csak egy közönséges bűnözőként fogja ismerni, egy sötét agyu gazemberként. A magyaroknak pedig élniük kell. Ha menniük kell, akkor menni fognak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html