Traffipaxok kontra balesetek: kiábrándító a bizonyítvány

Elég rossz képet fest a legfrissebb baleseti statisztika a közlekedésbiztonságról. 2018-ban ugyanis többéves rekordot döntött a személysérüléses balesetek száma és több halálos áldozat volt, mint egy évvel korábban.
Csernátony Csaba, Kristóf Réka, 2019. március 16. szombat, 11:11
Fotó: Shutterstock - A kép illusztráció.

Tavaly 16 916 személysérüléses baleset történt Magyarországon a hivatalos rendőrségi adatok szerint, ez 2,6 százalékos növekedést jelent a 2017-es szinthez képest és 2010 óra a legrosszabb eredmény.

Csúcson a balesetek száma, legtöbbször a gyorshajtás a felelős

Bár a múlt évben 567 halálos közúti baleset történt, ami csökkenést jelent a 2017-es 575-höz képest - azonban a balesetekben összesen 633-an haltak meg, míg egy évvel korábban 625-en (egy balesetben több halálos áldozat is lehet).

A halálos áldozatok száma az elmúlt kilenc évet nézve 2010-ben volt a legmagasabb, akkor 649 balesetben 740-en vesztették életüket.

A súlyos sérüléses balesetek száma tavaly 4890 volt, ez lényegében nem jelent változást, 2015 óta 4890-4913 baleset történt évente. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma pedig 11 459 volt, ez szintén a legrosszabb  adat 2010 óta.

Továbbra is a gyorshajtás a legnagyobb probléma: a 16 916 tavalyi baleset 31 százaléka ezért következett be. A balesetek negyede az elsőbbség meg nem adásához köthető, 17 százalékuk pedig kanyarodás közben történt. (Fontos, hogy a statisztika csak egy okot nevesít a baleseteknél, azonban több tényező is szerepet játszhat bennük, például egy kanyarodó autó egy, a megengedettnél nagyobb sebességgel közlekedő motorossal ütközik.)

Csökkenést vártak

Részben ezek az adatok mutatják, hogy az évekkel ezelőtt uniós támogatásból kiépített országos szupertraffipax-rendszer nem érte el a kitűzött célokat.

A rendszer rajtjánál 2016 tavaszán a rendőrség azt írta a 365 fix mérési pontot és 160 mobil sebességmérőt magában foglaló szupertraffipaxos rendszerről: "a projekt a hatályos magyarországi és EU-s programokkal harmonizál, hiszen a közlekedésbiztonsági cselekvési programok utólagos értékelése rámutatott arra, hogy a közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése - különösen, ha az ellenőrzés gyakori és széles körben felhívják rá a figyelmet - kulcsfontosságú a közúti halálesetek és sérülések számának csökkentése terén. Az unió többek között azt a célt tűzte ki, hogy - 2010-hez képest - a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 2020-ig csökkenjen a felére, 2050-ig a nullához közelítsen. Magyarország közlekedéspolitikai programja harmonizál az uniós célokkal".

Az átlagsebesség-mérésből nem kérnek

A gyorshajtások kiszűrésére már régóta van egy hatékonynak látszó - nemzetközi szinten több helyen sikereket hozó - megoldás, amellyel a balesetek és a halálozási kockázat is számottevően mérsékelhető. Ez az átlagsebesség-mérés vagy szakaszsebesség-mérés (section control). Rendkívül egyszerű elven alapul, azt nézi, hogy az adott távolságot az adott autó mennyi idő alatt teszi meg.

A sebességet két pont között méri az eltelt idő és a megtett kilométerek hányadosa alapján. Ha az eredmény magasabb az adott útszakaszra érvényes sebességhatárnál, akkor jöhet a büntetés. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy ne egy-egy adott pontban mérje a sebességet, hanem jóval hosszabb szakaszon. Előnye a szupertraffipaxos rendszerrel szemben, hogy nem fix ponton méri a sebességet, az autósok ugyanis a rögzített kameráknál rendszerint lassítanak, de előtte és utána sokszor bőven a megengedettnél gyorsabban mennek.

Az átlagsebesség-mérés bevezetéséhez a technikai feltételek adottak, ráadásul nemrég kiderült, hogy a NÚSZ kamerái ugyan úgy képesek mérni a sebességet, mint a szupertraffipaxok. Emellett a vonatkozó jogszabály is nevesíti az átlagsebesség-mérést.

A Buksza évekkel ezelőtt rákérdezett a rendőrségnél és a szakminisztériumnál, hogy az átlagsebesség-mérést bevezetik-e a magyar utakon, de nemmel válaszoltak. A múlt év végén is megkerestük a közlekedési kérdésekben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését a jövőben, de azóta sem kaptunk választ a kérdéseinkre. (Ha időközben megérkeznek a válaszok, frissítjük a cikkünket.)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.03.16 23:07

@Jakab.gipsz, alias zana, és még vagy 80 más kamunéven kommentelő, unalmában gyakran önmagával vitatkozó, az utcán is magában beszélő, csóró, leszázalékolt rokkantnyugger skizofrén elmebeteg: kérdezd már meg hogy érdekel-e bennünket a szánalmas szóf..sásod, mert nem, Móricka.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Jakab.gipsz, 2019.03.16 23:00

@Ha-ha-ha: HA-HA-HA, Orbánon már megint nincs sapka, így gondolkodik és beszél egy hasznos idióta. Ha-ha-ha.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mekelekke, 2019.03.16 18:05

A "megengedett sebesség túllépése" és "a gyorshajtás" az két különböző dolog! Aki ezt a két dolgot összemossa, az vagy nagyon hülye az ilyesmihez, vagy anyagilag érdekelt a "véletlen" összemosásban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ha-ha-ha, 2019.03.16 12:04

több a barom román és ukrán sofőr, mert sokkal többen jönnek ide orbán hívására dolgozni. ingyen szállítják azokat az ingyen szállóra, majd onnan melóba. ellentétben orbán hazugságával az ukránok és a románok nem tarják be a törvényeinket és elveszik a magyarok munkáját.
ja és időnként a magyarok életét is elveszik, ha beléjük szállnak szelfizés közben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html