Balog: a kormány nem tervezi egyetlen egy főiskola bezárását sem

A kormány nem tervezi egyetlen főiskola bezárását sem, a képzési szerkezetet megújítva, az intézmények erősségeit megtartva kívánják újraszervezni azokat - közölte az emberi erőforrások minisztere a jobbikos Vona Gábor írásbeli kérdésére.
MTI, 2013. február 28. csütörtök, 17:42
Fotó: Napi.hu

Az Országgyűlés honlapján közzétett válaszában Balog Zoltán kiemelte: a főiskolák hosszú évek óta súlyos helyzetben vannak, nem egy közülük a csőd szélén áll.
Rámutatott: leginkább két, egymással összefüggő oka van a nehéz pénzügyi helyzetnek. Alapvetően a népességfogyás áll a mögött, hogy csökken a felvételire jelentkezők száma, és leginkább a főiskolák - főleg a vidékiek - esetében lehet beszélni drasztikus csökkenésről.

Hozzátette: minden intézménynek vannak erős, jó és gyengébb szakjai. Az intézménymenedzsment felelőssége, hogy a gyengéket felszámolja, az ágazatirányítás felelőssége pedig az, hogy ne küldjön oda több hallgatót, ahol a képzés nem megfelelő színvonalú. A másik ok, ami súlyossá tette egyes főiskolák pénzügyi helyzetét: az elhibázott PPP-beruházások - írta.

Balog Zoltán megállapította, hogy a felsőoktatás területén a népességfogyással nem számoló kapacitás-bővítések az előző kormányok hibái. A demográfiai trend egyértelmű volt, ennek ellenére nagyobb hallgatói létszámra tervezték meg a PPP-beruházásokat, amellyel elsősorban a vidéki főiskolákat és karokat hozták lehetetlen helyzetbe.
Mindezt felismerve 2013-ban a kormány 10 milliárdos adósságkonszolidációt, valamint 27 milliárd forint értékű PPP-konstrukció kiváltást hajt végre. Több intézmény PPP-beruházását tekintették át, hogy kiderüljön, melyek azok, ahol felelőtlen tálméretezés volt - jelezte a miniszter.

Balog Zoltán kiemelte: a kormány így szeretné konszolidálni a felsőoktatási intézményeket. Ugyanakkor épp azért, hogy fenntartható maradjon a jelenlegi felsőoktatási intézményi kínálat, a képzési szerkezetükben megújítva, az intézmények erősségeit megtartva kívánják újraszervezni a főiskolákat.

HOZZÁSZÓLÁSOK