Négy-öt éven át az állam állhatja a fizetéseket a BMW-gyárban?

Egyelőre kevés részlet ismert a BMW debreceni gyárlétesítéséről, de a korábbi hasonló beruházások alapján sejthető, mekkora támogatást biztosít hozzá az állam, abból pedig az látszik, hogy sokba kerül ez a magyar adófizetőknek. Egy szakértő szerint 30 milliárd forint lehet a magyar forrás, Vértes András közgazdász szerint is kockázatos, hogy túlsúlyba kerül a magyar iparon belül az autógyártás.
Szabó Dániel, 2018. augusztus 5. vasárnap, 09:44
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Magyarország gazdaságának nem lenne szabad ennyire egyoldalúnak lennie, mert bár önmagában jó a három nagy európai autógyártó jelenléte, de a túlsúlyuk tovább növeli a technológiai, esetleg politikai kockázatokat: ilyenek viszont egyelőre nincsenek - mondta a Vasárnapi Híreknek Vértes András közgazdász. A szakértőéhez hasonló problémákról beszélt korábban Varga Mihály még gazdasági tárcavezetőként. A mostani pénzügyminiszter szerint kiszolgáltatott helyzet teremt, ha egyetlen iparágra koncentrál az ország, mert egy gyár leállása érezteti a hatását a GDP-ben is.

Arról egyelőre keveset tudni, hogy pontosan milyen módon gyártat majd a BMW debreceni üzemében, ahol jövőre indulhat el a munka. Viszont Vértes szerint fontos lenne, hogy ne csak összeszerelő üzem legyen az új gyár, hanem szerepet kapjanak az új technológiák is, a hazai gazdaságnak kedvezne, ha az elektromos gyártás hangsúlyosan kapna szerepet.

Véleménye szerint az évi 150 ezer autós gyártott mennyiség nem igazán nagy volumen, ez arra utalhat, hogy a beruházás hátterében logisztikai szempontok vannak: könnyen lefedhető innen Közép- és Délkelet-Európa. Aggasztóbb jelenség, hogy az elmúlt 15 évben 10 százalékkal csökkent itthon a külföldi tulajdonú cégek aránya: az autó- és gumigyártás terén a modern technológiát alkalmazó termelők inkább elmentek, mint hogy idejöttek volna. (Erre a Napi.hu is kitért részletes elemző cikkében.)

Az nem ismert, hogy az állam pontosan milyen mértékben támogatja a projektet, mindössze annyit tudni, hogy Debrecen 44 milliárd forintos kormánygaranciával megerősített hitelt vesz fel a szükséges telkek megvásárlásához. Vértes az állami szerepvállalásra az Apollo Tyres india abroncsgyártó 30 milliárd forintos támogatásából következtet: akkor nagyjából ennyi munkahely jött létre, mint most. Ez az összeg az akkori bérszínvonalon 8, jelenlegin 4-5 évre vetítve jelenti azt, hogy tulajdonképpen az állami támogatás fedezi a fizetéseket.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lordofearth, 2018.08.06 09:59

KOrábban még lehetett tudni, hogy mi várható a következő 4-5 évben. Ma 1 évre előre se igen terveznék már. Naponta változik a világ. Csak egyet tudok - Orbán és bandája holnap is lopni fog és holnapután is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2018.08.06 09:46

Munkanélküli segély, amit munkabérnek neveznek. :-)
90-ben azért volt a privatizációnak nevezett szabadrablás, mert azt állították, hogy az állam nem vállalkozhat.
Azóta kiderült, ez is kamu, mert az állam a legnagyobb munkáltató, és nemcsak a hivatalok miatt.
Állami cégek RT-ként bujtatva: MÁV, volt Volánok, most NYKK-k, megilyenek.
És a legbujtatottabb az autóipar, ahol ugye az állam támogatás formájában fizeti a dolgozókat.
Egy időszakban büntették a cégeket, mert kényszervállalkozókat foglalkoztattak. Az állam erre azt mondta, hogy bujtatott munkaviszony.
Akkor ez mi?
Sokkal rosszabb, mert ott a cég fizette a saját pénzéből, itt meg közpénzből fizetjük.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2018.08.06 09:25

@Chester07:
Csapás az ukrán és román munkavállalókra! :-D
Egyébként Debrecenben és környékén élők közül is csak az nem dolgozik, aki nem akar, vagy nem tud.
Aki nem akar az ezután sem fog, aki nem tud, az meg a BMW-nek sem kell.
Ilyen cikkben leírt feltételekkel biztosan felülígéri a régebben a régióban lévő munkáltatók bérajánlatát a BMW. Azok meg szívhatják a fogukat, hogy korábban akár évek alatt betanult, képzett dolgozóik nélkül mire mennek?
De azért örüljünk, ne fanyalogjunk! Hosszútávon biztosan jó ez nekünk, de ebben a kricsniben előre kell fizetni a számlát!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Chester07, 2018.08.06 07:34

Akkor nem fognak sokat keresni a dolgozók. :D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2018.08.05 22:41

@lordofearth: aha, hát persze móricka.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html