Brutális kritikákat rejt a bizottsági jelentés hazánkról

Az Európai Bizottság (EB) a makrogazdasági egyensúlytalanságok átfogó vizsgálatának ismertetése után csütörtökön közzétette a tagállamokra vonatkozó részletes, frissített jelentéseit is. Ez látszólagos változatlanságot mutat az előző évhez képest, azaz nem romlott a helyzet, ám a részletekben igen kemény kritikák bújnak meg.
Szabó Zsuzsanna, 2015. február 26. csütörtök, 18:11
Fotó: Reuters

A szerdai jelentés szerint Magyarországon nincs túlzott makrogazdasági egyensúlytalanság, de a bizottság szerint hazánk esetében határozott lépések, és azok figyelemmel követése szükséges. Az EB szerint nincs érzékelhető javulás. Most is azok között az országok között vagyunk, amelyekről úgynevezett mélyreható részletes elemzést készítettek. (Idén összesen 16 tagállam esik bele ebbe a körbe.)

Magyarország esetében a bizottság szerint a kockázatok leginkább a még mindig magas külső adósságban állnak, annak ellenére, hogy jelentős előrelépés történt annak kiegyensúlyozásában. Emellett kockázatokat jelentenek még a magas államadósság, a pénzügyi szektort érintő szabályozás, a magas nemteljesítő hitelek állománya, amely a mérlegalkalmazkodást nehezíti - ezekre kell Magyarországnak odafigyelnie.

A részletes elemzésben a bizottság megállapítja: az elmúlt év gyors javulása ellenére az ország külső eladósodottsága továbbra is kockázatos szinten van. Az elemzés megjegyzi, hogy a válság óta folyamatos a gazdaság kiegyensúlyozása, főleg a magánszektor hitelleépítése és az uniós források hatásának következtében. Ezzel párhuzamosan némi strukturális romlás figyelhető meg a fiskális oldalon (a nettó külföldi közvetlen befektetések, főleg a zöldmezős beruházások lassultak le).

A magas államadósság továbbra is az egyik legfontosabb sérülékenységi pontja a magyar gazdaságnak. A középtávú fenntarthatóságról szóló elemzések azt mutatják, hogy a hiány az alapszcenárió szerint tovább csökken ugyan a következő években, de a gazdasági sokkoknak való kitettség még mindig jelen van.

A pénzügyi mérlegalkalmazkodás igen nehéz körülmények között folytatódott a pénzügyi szektort gúzsba kötő szabályozási környezet és a nemteljesítő hitelek magas aránya miatt. A bizottság szerint bár szükséges volt a hitel/betét arányok javítása, de a hitelek leépítését nagyrészt a szabályozásokkal kényszerítették ki, itt különösen a magas adóterheket emeli ki a jelentés. Bár lassult a mérlegalkalmazkodás, ez azonban a következő években is folytatódni fog.

Hatástalan és drága a közmunka

A közmunka hatástalan aktív munkaerő-piaci intézkedésnek tűnik, torzítja a munkaerőpiac megfelelő működését - szögezi le a jelentés. Az intézkedés általában véve csökkenti a munkanélküliséget, de költségvetési kockázatot is hordoz magában abban az értelemben, hogy egy "csapdahelyzetet" eredményezhet és az alacsony képzettségűek jóléti juttatásainak állandó eszközévé válhat. Bizottság szerint a program ráadásul nem megfelelően koordinált a foglalkoztatási szolgáltatók között, továbbá nem támogatja hatékonyan az abban részt vevők elsődleges munkaerőpiacra történő reintegrálását. A bizottság megjegyzi a magyar gazdaságra leselkedő kockázatok között azt is, hogy a közmunkára fordított költségvetési kiadások az elmúlt négy évben megnégyszereződtek.

Leáll a beruházások növekedése

A jelentés továbbá más makrogazdasági elemeket is vizsgált. Egyebek mellett például a beruházásokat, amelyekről megállapítja, hogy a 2014-es rekord ütem 2016-ig lassulni fog. Megállapítja, hogy a beruházások 2008 óta először 2013-ban indultak növekedésnek, 2014-ben több mint 10 százalékos reálnövekedést mutatott, főleg az uniós forrásoknak köszönhetően, de 2016-ban az EU-források felhasználásának lassulásával nullára viheti le a beruházások növekedését, azaz leállhat a bővülés.

A magyar adórendszer hatékonyságát mind annak szerkezete, mind annak irányítása befolyásolja: ezek között a magas szektorális adókat említi, illetve azt, hogy az alacsony jövedelműek néhány csoportjának adóterhe az EU-ban a legmagasabbak között van. Pozitívumként jegyzi meg ezzel szemben a jelentés, hogy történt némi előrelépés az adóelkerülés terén.

A bizonytalan szabályozási környezet, a döntések átláthatatlansága és az érintettekkel való nem megfelelő konzultáció együtt jelentősen rányomja bélyegét az üzleti környezetre. Ennek kapcsán a jelentés kiemeli: a gyakori, váratlan szabályozási változások gyakran bizonyos szektorokban újabb korlátok bevezetését jelentik, így a befektetők részére a kiszámíthatóságot rontja. Ezt fejeli még meg a törvényhozás minősége, többek között a megfelelő megelőző hatástanulmányok elkészítése és a szabályozás által érintettek számára a rövid bevezetési időszak.

Mérsékelt előrelépés

Összességében Magyarország az EB szerint csak mérsékelten teljesítette a 2014-es országspecifikus ajánlásokban foglaltakat. A támogatott hitelezés (nhp) megugrása ellenére a nem támogatott hitelezés nem normalizálódott, ami részben a pénzügyi szektorra nehezedő terheknek köszönhető.

Van némi előrelépés az adózás terén és az állami tulajdonban lévő közlekedési vállalatok átszervezésében. Némi haladás figyelhető meg továbbá a célzott munkaerő-piaci intézkedések erősítésében is (a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat profilalkotási rendszerének előkészítésében és az ifjúsági mentorhálózat felállításában).

Mindezek mellett azonban néhány országspecifikus ajánlást szinte teljes mértékben figyelmen kívül hagyott a magyar kormány. A bizottság szerint főleg az adórendszer átalakítására vonatkozó megállapítások tartoznak ide. Emellett nem hosszabbította meg a kormány a munkanélküli ellátásra való jogosultság időtartamát, és a szegénységi mutatók is romlanak, amelyek integrált szakpolitikai intézkedéseket tesznek szükségessé.

Több piaci szegmensben tovább növekedtek a belépési költségek és a szabályozási korlátozások. A befogadó állami oktatás rendszerszintű megközelítése terén is további lépések szükségesek.

Kockázatok

Az országjelentés szerint makrogazdasági egyensúlytalanságokból adódó kihívások, amelyekkel a döntéshozók szembesülnek egyrészt abból adódik, hogy Magyarországnak még mindig nagyon magas a külső adóssága, ezért a külföldi befektetők bizalmának megtartása kiemelten fontos. A szolgáltató szektorban az elmúlt években hozott versenyellenes intézkedések az ország vonzerejét, mint vállalkozási helyszín, csökkentik.

A hitelezéssel kapcsolatban a bizottság szorgalmazza a helyzet normalizálását, a támogatott hitelezés ugyanis a testület szerint nem helyettesíti a bankok számára erős működési környezetet. A bizottság szerint nincs megfelelő tőkefelhalmozásra lehetőség a pénzügyi közvetítőrendszerben, az elfogadott könnyítések nem voltak célzottak. A bankszektorban az állami tulajdonszerzés - még az átmeneti időszakra vonatkozó is - jelentős pénzügyi kockázatot eredményezhet - figyelmeztet a jelentés.

A közmunkaprogram egyre növekvő szerepe jelentős kihívásokat eredményez az elsődleges munkaerő-piaci szabályozások hatékonyságát illetően - egyrészt az abban résztvevők munkaerőpiacra történő integrálásának korlátozott pozitív hatása miatt, valamint azért mert az elmúlt négy évben ennek költségei megnégyszereződtek.

Emellett a bizottság kifogásolja, hogy a középtávú költségvetési keretszabályozást még mindig nem alkották meg. Kívánatos lenne az adórendszer hatékonyságának javítása is (hatékonyabb adóbeszedés, adóelkerülés csökkentése). Továbbra sem megfelelő a szociális ellátás hatékonysága és lefedettsége. A törvényalkotás szabályozásának szigorú betartatása még mindig hiányzik.  Hiány van a mérnöki és természettudományos végzettségűekből, a kkv-k innovatív kapacitása pedig hiányzik.

Az oktatási rendszer különböző szintjei közötti átjárhatóság még mindig gyenge, a befogadó állami oktatás rendszerszintű szabályozása, a korai iskolaelhagyást megelőző intézkedések, a felsőoktatáshoz való hozzáférés és a képzések befejezését célzó intézkedések még mindig nem születtek meg. A háztartások rezsicsökkentésének hatását pedig még mindig nem vizsgálták felül.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

troppauerhumer, 2015.05.01 06:07

Hallottál te olyanról, hogy bázis? Észlény nemzetthynáci ! Ez most épp ahhoz a kevéshez képest csökkent még.
Ráadásul jó csomó plusz adósság, ami nincs bekönyvelve. (Hogy értsd, pl. a nyugdíj.)
Orbánék a büdös életben nem fogják beismerni, hogy hülyék a gazdasághoz.
Ezért tarja Matolcsyt.
Nem. Nem lesz neki nehéz. Rendes jó pártkatona nem matekozik, csak hisz. A hit pedig mindent legyőz. Főképp a racionalitást.
"A tavalyi 1,7 százalékos csökkenés előtt 2011-ben még 1,6, 2010-ben 1,3 százalékos volt a GDP növekedése a 2009-es 6,8 százalékos zuhanás után"
Azért itt ez a lényeg mielőtt bárki is sikítófrászt kap..
A negatív növekedés is növekedés kedves nemzettársak.
Egy a jelszónk: Sikertörténet!
Csakis összefogással tudjuk csendesebb vizekre kormányozni lelemémyesen fürge gyorsnaszádunkat, a népek harczának zajló tengerén!
Nagyívű növekedési tervvel vágott neki Orbán Viktor a kormányzásnak 2010-ben. Matolcsy György még azt sem tartotta lehetetlennek, hogy 2013-ra elérjük a 7 százalékos gazdasági növekedést, és 2030-ra egyenesen lehagyjuk az Európai Uniót. Az egészből semmi nem lett, szépen lassan összement a magyar gazdaság a második Fidesz-kormány alatt.

http://www.origo.hu/gazdasag/2..

Matolcsy inkább a jövő kutató központ élén bohóckodhatna ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troppauerhumer, 2015.05.01 06:06

Most vagy lehajtott fejjel húzzatok a p-be, vagy kérjetek bocsánatot a hazudozásokért!!!

Meglepő bejelentést tett Varga Mihály 2015. febr. 13
A magyar gazdaság is túljutott végre a 2008 októberi szinten, vagyis a válságon.
http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/meglepo_bejelentest_tett_varga_mihaly.593502.html

Basszátok meg az a 2008-as szint az általatok elátkozott Gyurcsány szintje.

Az oktatás szegregál, színvonala egyre rosszabb. A szegénység nő, a társadalom kasztosodik. Ma minden korábbinál jobban csak az számít, ki hova születik. A beruházások felpörgésében meghatározó volt az elmúlt időszakban az építőipar, többek között a stadionberuházásokkal, 4-es metró választások előtti átadásával. Mindebben jórészt EU-s finanszírozás állt.
GDP növekedéssel csak a válság előtti szintre kerül vissza a gazdaság, felzárkózó pályáról szó sincs. Ráadásul eladósodás mellett. Az eladósodás persze negyven éves probléma, kb 1973-tól küszködik ezzel az ország. Orbánék semmilyen fordulatot nem csináltak. Talán 96-2000 között volt felzárkózópályán utoljára az ország, előtte meg a hatvanas években.
De egy biztos: nem úgy tűnik, hogy a jövőbe fektetnének be. Az oktatásból egyre nagyobb pénzeket vonnak ki.
Majd 4-5 év múlva úgy is kiderül, hogy fenntartható-e a mai gazdasági szerkezet. A válasz erre sajnos nem, de fölösleges erről itt hitvitát folytatni. Stadionberuházásokból, szökőkutakból, Lego üzemből, Coca-cola palackozóból, gumigyárból nincs tartós fejlődés.
Ettől Orbán még bőven belebukhat és bele is bukik a félmillió létminimum alatt élőbe, a szétbarmolt oktatásba-egészségügybe stb.

Az, hogy a simicskák, mészárosok cégei jól teljesítettek, hogy félig átadták a Várbazárt - félig meg nem -, hogy befejezték a 4-es metrót végre, hogy minden létező közteret elkősivatagosítottak, az még nem jelenti azt, hogy ebben az országban érezhető jobblét lenne egy ránk rohadó almatermés miatt a GDP emelkedése.
Akkor még mindig messze vagyunk, nem? látszik már a béka segge?
Amúgy akkor komoly kérdés, hol tartunk most? és ha eme két ágazat nincs, akkor szar van a palacsintában...

......és a kkv hogy áll?
......és akkor köszönjük meg Gyurcsánynak és Bajnainak a jelenleés akkor köszönjük meg Gyurcsánynak és Bajnainak a jelenlegi húzó ágazat "betelepítését"
Osztjónapot.
"A magyar gazdaságot a leginkább az ipar, azon belül is a feldolgozóipar, azon belül is az autógyártás, és azon belül is két gyár, a győri Audi és a kecskeméti Mercedes húzza maga után. Az első negyedévben elég sokat hozzátett ehhez az építőipar is, a kiskereskedelmi forgalom körül viszont elég sok a statisztikai zűr mostanában."
http://index.hu/gazdasag/2014/08/14/gdp/
Nézzük csak ezt itt:

http://444.hu/2015/02/13/ket-abra-ami-helyreteszi-a-szuperjo-gazdasagi-adatainkat/

Nem szép dolog az embereket hülyének nézni!Annak böjtje lesz!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2015.03.01 21:46

@troppauerhumer: Az egykulcsos adó bevezetésekor a közgazdász gyermekem azt mondta jól jön a családnak e a nettó bér növekedés,de sír a lelkem amikor tudom ,hogy azoktól vették el akiknek addig is kevés volt.
Kár ,hogy a parlamentnek nevezett CIRKUSZBAN lévő BÉRGOMB NYOMOGATÓK nem nem így látták.
A 19:51-es beírást követően minden szavával egyetértve szívesen elbeszélgetve sok hasznos véleményt tudnánk cserélni.
Az a meglátásom,még esély sincs arra,hogy normális irányt vegyen az ország.
A rezsicsökkentéssel sikeresen félre vezették a boldog TUDATLANOKAT.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troppauerhumer, 2015.03.01 20:40

@megfigyelt: A FideSS nagy bűnt követett el,végletesen megosztotta a társadalmat gazdagokra és szegényekre,a 2010 és 2013 között végrehajtott szja-reform összességében évi 444 milliárd forinttal csökkentette a magyar állam bevételeit, az adócsökkentés 74 százaléka a két legmagasabb jövedelmi tizedhez tartozó gyermektelen állampolgárok nettó jövedelmét növeli. Ne merüljünk el a részletekben, a fárasztó és unalmas számsorokban és érvelésekben - akit érdekel, ajánlom figyelmébe a tanulmányt - a lényeg az, hogy Munkahelyvédelmi Akcióterv ide vagy oda, a rendszer nyertesei a magas jövedelműek voltak. Félreértés ne essék: még véletlenül sem az alulról nyitott középosztály.
Nem én mondom - a Századvég elemzéséből következik - hogy a Fidesz kormány tudatosan megfeledkezett az ország 70%-áról, hogy kizárólag a tehetős rétegre épít, a többit megveti, lenézi, bekapja, kiköpi és kiszúrja a szemét néhány száz, jó esetben ezer forintos fizetésemelésekkel. Nem én mondom, a tények igazolják, hogy a magyar társadalomban több mint négymillió ember (mély)szegénységben vagy annak környékén létezik, ők azok, akik sosem mennének el szavazni, mozdíthatatlanok, más problémáik vannak. Ezek az emberek egyfajta metszetet alkotnak a fenti kategóriával, és tetszik, vagy nem, nekik igazából semmiféle pozitív érdemi változást nem hozott az életükbe az egy kulcs.
Következésképpen nem az a kérdés, hogy a többkulcsos adózási rendszer mennyivel lenne igazságosabb, vagy sem, hogy kinek milyen érdeke fűződik a bevezetéséhez, vagy esetleg milyen józan gazdasági megfontolások állnak a hátterében. Nem akarok igazságot tenni az ügyben. Kérdés nincs, hanem egyetlen válasz van, amelyet már a Fideszhez közelálló Századvégnek is nehezen sikerülne meghamisítania: az a kormány, amely anno, a történelem hajnalán az úgynevezett szociális népszavazás alkalmával meghirdette a szövetséget a középosztállyal, a szegénységben élőkkel, és amely ilyen értelemben alulról nyitott középosztályt vizionált és ígért, tulajdonképpen nem tesz mást, mint évek óta a felső-középosztályt, és a felső tízezret támogatja. Minő fájdalom: éppen a szegények rovására.

Az egykulcsos adózási rendszer nyertese tehát maga a Fidesz és holdudvara, valamint a társadalom egyre nagyobb autókkal furikázó tíz százaléka. Egy olyan rendszeré, amelyet a maga pofátlan igazságtalanságával a kiskeresetűektől elvont pénzekből termelik újra. Ugyanolyan típusú, szemfényvesztő, társadalmi igazságosságnak eladni kívánt gátlástalan harácsolás, amely tökéletesen rímel az olyan hasonló intézkedésekre, mint a végtörlesztés, vagy a rezsicsökkentés.

http://penzugyiszemle.blog.hu/2013/11/19/az_egykulcsos_ado_nyertesei_es_vesztesei
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2015.03.01 19:51

@troppauerhumer: A 18:52 es bejegyzésedre válaszolva ,amit nem tudok értelmezni, mi baj a tanárokkal vagy amit írtam hol hibázik.???
A jelent illene rendbe tenni, ORBÁN 2009 őszén jól látta a problémát azt nyilatkozta ""VISSZATÉRÜNK A 2002-ES NYUGDÍJ MEGÁLLAPÍTÁSHOZ "" Azonnal 20 %-ot csökkent a FIDESZ népszerűsége azóta nem kerűlt szóba,
Azzal csak egyet lehetett érteni ,hogy 2009 junius 30-al megszüntette BAJNAI a világ legaránytalanabb nyugdíjára fizetett 13-ik havi nyugdíjat ,kapott ls érte szemrehányást a nyugdíjvédő SZŐKEKIFLISTŐL.
A valoriációs szorzót és a degressziós táblázatot lehet ugy megállapítani,hogy a nyugdíj arányok maradjanak.
2002-ben a kereset 80 000 ft ig számított 100 %-ig nyugdíj alapnak és a 183 001 ft feletti résznek pedig a 20 %-a ,míg 2014-ben 372 000 ft számított 100 5ig és a 421 000 ft feletti résznek pedig a 80%-a ez a felső bérkategóriás GAZDAGOK érdekeit szolgálja és az is hogy eltörölték a járulék plafont,a adó és járulék együttesen a bruttó bér 34,5 %-a ,az első ORBÁN királyság idején az adóm volt átlagban 35 %,volt olyan év amikor 39,4% nem a dolgozó határozta meg az adó és a nyugdíj járulék arányát illene a kormányon lévő EGOISTÁKNAK tudomásul venni,már csak azért is ,hogy az elnevezéseket és a %-okat a hozzá nem értők döntik el,igy lett a TB járulékból SZOCIÁLIS HOZZÁJÁRULÁSI ADÓ, ami ha ugy döntenek nem képez nyugdíj alapot az alaptörvény szerint.
Sajnálom,hogy a jövedelmi arányokra tett összehasonlításomra sem egyetértés sem értelmes ellen magyarázat nem jött.
Az MNB számítását nem szoktam komolyan venni mert sokszor bizonyították mint az egykulcsos adó hatásnál is nagyon mellé lőttek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html