A futó beruházások közül a 4-es metró és az új szennyvíztisztító viszi el a kiadások java részét. A következő négy évben 342 milliárd forint jóváhagyott beruházást örököl meg az új budapesti városvezetés - ez derül ki a Fővárosi Önkormányzat cikluszáró pénzügyi jelentéséből.

A kötelezettségek túlnyomó része a 4-es metró beruházásához kötődik: a következő négy évben 289 milliárd forintot fordít a főváros az 1998 óta húzódó projektre. Ebben az összegben jelentős a súlya a négyes metró második, vagyis Baross tér-Bosnyák tér közötti szakaszának - amelynek elhagyásáról az új városvezetés még dönthet. Ez az opció vonzó lehet az új vezetés számára, hisz így a kötelezettségek is csökkenthetők, a következő négy évben akár 150 milliárd forinttal. Ez a főváros mozgásterét tovább bővítheti, hisz a maradék 192 milliárd forintos teher négy évre elosztva bőven kezelhető. Ráadásul ezt a felszabaduló EU-forrást részben más fontos közlekedési projektekre lehetne költeni.

 

A 2012-2014 közötti időszakra a metróberuházáson túl érdemi kötelezettséget nem vállalt az önkormányzat - így csak a jövő évben esedékes, már meghirdetett útfelújítások és a kettes metró járműcseréje terheli a költségvetést. Ez utóbbival a főváros új vezetésének meggyűlik a baja - hisz a szállító Alstom metrókocsijai nem kapták meg a közlekedési felügyelet engedélyét a használatba vételhez. Ezt a szerződést akár fel is mondhatja a főváros. A dolog szépséghibája az, hogy a kocsikra már 30 milliárd forint előleget kifizettek - ez utóbbi pedig jelentősen csökkenti a főváros tárgyalási pozícióit. Még a 2011-es költségvetést terhelik a dél-pesti központi szennyvíztisztító telephez kapcsolódó beruházások, amire a tervek szerint jövőre még 17,8 milliárd forintot fordít az önkormányzat. Ezt követően még 2012-re 13,4 milliárd forint értékű beruházást terveztek - ezzel vélhetően lezárul a főváros történetének legköltségesebb környezetvédelmi projektje.