Nagy lyukat kell befoltozni a főváros idei költségvetésében

A bérjellegű kiadási többletek, továbbá a 2018-as évhez képest 5 milliárd forinttal megnőtt, 10 milliárd forintos szolidaritási adó, valamint a 3-as metróvonal felújítása miatti metrópótlás költségei mind azt eredményezik, hogy 2019-ben a működési egyensúly biztosítása "komoly nehézségekbe" ütközik - áll a főváros idei költségvetési javaslatában az MTI szerint.
Domokos Erika, 2019. február 15. péntek, 06:15
Fotó: Pixabay

A fővárosi önkormányzat 2019-es összevont költségvetéséről is dönthet a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán, az ülésre benyújtott költségvetési javaslat a bevételi és kiadási főösszeget több mint 386 milliárd forintban határozza meg - írta az az MTI.

114 milliárdos hiány

A rendelettervezet az önkormányzat költségvetési bevételét 266 milliárd 39 millió 233 ezer forintban, míg a kiadásait 380 milliárd 58 millió 282 ezer forintban állapítja meg. Az így keletkező 114 milliárd 19 millió 49 ezer forintos hiányt az előző évek maradványának - 25 milliárd 372 millió 92 ezer forintos - igénybevételével, a hitelszerződések alapján lehívni tervezett 66 milliárd 718 millió 391 ezer forintból, valamint belföldi értékpapírok 27 milliárd 987 millió 314 ezer forintos bevételeiből finanszíroznák. Ugyanakkor külföldi finanszírozás kiadásaira 6 milliárd 58 millió 753 ezer forintot fordítana a fővárosi önkormányzat a tervezet szerint.

Tehermentesítésként 15,7 milliárd forinttal magasabb összegben tervezhető iparűzési adóbevétel jelentkezik; az iparűzési adóbevétel növekedése a kedvező gazdasági folyamatok eredménye, és várhatóan tartósan kalkulálhat vele az önkormányzat - olvasható Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes és Kovács Péter, a költségvetési bizottság elnöke által jegyzett, a budapest.hu oldalon közzétett költségvetési előterjesztésben. A működési kiadások 18,3 milliárd forinttal, a működési bevételek pedig 13,9 milliárd forinttal növekszenek. A működés pénzügyi egyensúlyát csak pénzmaradvány igénybevételével tudják biztosítani 2019-ben.

Drágultak a folyamatban lévő beruházások

A javaslatban rámutattak arra, hogy a fejlesztések esetében a szokásosnál nagyobb forráshiány megszüntetésével kellett megküzdeni, ami egy hosszabb folyamat következménye. "Sajnálatos jelenség, hogy a megkezdett beruházásaink közbeszerzési és egyéb okok miatt nem zárulnak le a tervezett határidőben, illetve esetenként számottevően többe kerülnek, mint az eredetileg betervezett források összege". Ez a jelenség a költségvetést jelentősen megterheli - írták.

A javaslat szerint mivel csak minimális működési többlet volt tervezhető 2019-ben, ezért a fejlesztés forrásai között csak ezt a minimális pozitív működési többletet lehetett megtervezni. A már meglévő pénzeszközein és az állami, európai uniós támogatásokon kívül a főváros csak a hitel- és kölcsönszerződéseit használhatja fel.

Béremelésre, hiteltörlesztésre is költeni kell

A 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására az állam - az eddig már megítélt 137,5 milliárd forint támogatáson felül - további 80 milliárd forint forrást biztosít - áll a javaslatban.

2019-ben több mint 2 milliárd forint jogszabályon alapuló bérfejlesztést tartalmaz a költségvetés, és ez az év közben még növekszik majd. A következő években ezek a kiadások, az előző évek bérfejlesztéseivel együtt, terhelni fogják a működési költségvetést, miközben már 2019-től nemcsak a felvett hitelek kamatát, hanem az éves tőketörlesztési kötelezettséget is finanszírozni kell - áll a dokumentumban.

Gondok a BKV-nál

A javaslat szerint a helyi közösségi közlekedés finanszírozását tekintve problémát okoz, hogy az ingyenes, illetve kedvezményes árú utazások után kapott állami támogatás a menetdíj-bevételi kiesést csak részben fedezi. A főváros lakosságának elöregedése miatt a finanszírozási olló e téren is egyre tágabbra nyílik - írták.

További nehézségként jelölték meg a 3-as metróvonal felújítása miatti buszos pótlást, amely a szakemberhiány miatt elsősorban túlórákkal pótolható. Ez a helyzet hosszabb távon nem tartható fenn. A kockázat csökkentésén a Budapesti Közlekedési Központ és az önkormányzat közösen dolgozik.

Állami segítség kell

A javaslatban írtak arról is, hogy a fővárosi önkormányzat finanszírozása és fejlesztéseinek megvalósítása csak akkor lehet sikeres, ha az állammal keresik és megtalálják a közös érdekeket, így az együttműködés további elmélyítése fontos érdeke a fővárosnak. Ezen együttműködés szervezeti keretét a 2018 végén létrehozott Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa biztosítja, amely az eddigi tapasztalatok alapján új lehetőségeket nyit meg a főváros számára. A költségvetésben már szereplő beruházásokon kívül új feladatok csak állami segítséggel lesznek indíthatók - írta az előterjesztésre hivatkozva az MTI.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

krix6, 2019.02.16 20:38

"Nagy lyukat kell befoltozni a főváros idei költségvetésében"

Mint mindig...
A pénz sosem (lehet) elég...
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

v007zsolt, 2019.02.16 19:42

Hajjajj, hol van a 2010-es Demszky féle 520 milliárdos költségvetési keret???? A különbözet egy része a stadionokba van beépitve!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Anonymus33, 2019.02.16 10:40

Az utakon levö lyukakat sem lenne baj befoltozni. S most akkor hova is lett a love?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix6, 2019.02.15 15:58

"Nagy lyukat kell befoltozni a főváros idei költségvetésében"

Nem lehetne egyszer annyi pénzt elkölteni, amennyi van?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Anonymus33, 2019.02.15 13:30

114 milliard a hiany? Mondjak neveket, hogy hol ker keresni?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html