Megkaphatja Budapest az első nagy pofont a kormánytól

Az Orbán-kormány bármikor felmondhatja a hármas metró támogatási szerződését, mert nem kötelezte el magát törvényben arra, hogy hozzájárul a budapesti projekt költségeihez.
Komócsin Sándor, 2019. október 17. csütörtök, 09:43
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Korai még az M3-as metróvonal támogatási szerződésének esetleges felbontásáról beszélni - tudta meg az Mfor kormányközeli forrásból. Egyelőre semmi jel nem utal erre, ugyanakkor semmire sincs garancia, hiszen minden szerződést fel lehet mondani.

Az első Orbán-kormánynak (1998-2002) is eltartott csaknem három hétig, amíg az 1998-as októberi önkormányzati választások után november 6-án bejelentette, hogy nem kíván részt venni az új metróvonal (M4-es) építésében. A még Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzat bírósághoz fordult, amely első és másodfokon is úgy döntött, hogy az adott év áprilisában aláírt támogatási szerződés egyoldalúan nem bontható fel. A kormány felülvizsgálati kérelmet adott be, a főváros pedig 100 milliárdos kártérítési pert indított.

Mindkét per a Legfelsőbb Bíróságon végződött, amely végül úgy ítélte meg, hogy nem jött létre polgári jogi szerződés, mivel államháztartást érintő kötelezettség csak úgy vállalható, ha erre törvényi felhatalmazást kap a kormány. Ilyen pedig nem volt. S mivel nem jött létre polgári jogi szerződés, nincs is mit teljesítenie az államnak.

Ugyanez van

Karácsony Gergely sem bízhat a törvényi védelemben, a metrótörvényként emlegetett 2015-ös jogszabály ugyanis csak a fejlesztés gyorsítását célozza. A kormány 2015 márciusában döntött arról, hogy az M3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukcióját felveszi az Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Program (IKOP) tervezett projektjei közé. Ezt követően született meg "Az egyes fővárosi fejlesztési beruházások gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2015. évi CXVI. törvény, amelyben azonban egyetlen szó sincs a projekt finanszírozásáról.

A kormány 2016 áprilisában újabb határozatot hozott, amelyben a projekt támogatási összegét 137,5 milliárd forintban állapította meg. Tarlós István főpolgármester az északi szakasz kivitelezői szerződésének 2017-es aláírásakor hangsúlyozta, hogy a kormány akkor is köteles biztosítani a támogatás akkor még 137,5 milliárdos összegét, ha az unió nem adná oda.

A többletköltségek fedezetéről viszont csak tavaly novemberben sikerült megállapodnia Orbán Viktorral. Erről a megállapodásról (amelynek metróra vonatkozó részéről azután kormányhatározat is szólt) mondta az önkormányzati választási kampány hevében Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy politikai, és nem egy közjogi megállapodás, így az kettejük között érvényes.

Más a helyzet

A helyzet annyiban más, hogy míg 1998-ban, az M4-es szerződésének felmondásakor az építés még nem kezdődött el, az M3-as rekonstrukciója már javában folyik. Így a támogatási szerződés felmondása esetén kártérítési perek sora indulhatna a minisztérium, illetve a kormány ellen tekintettel a támogatói jogviszonyra - mutatnak rá az Mfor forrásai.

Ugyanakkor más útja is van a támogatás elvesztésének, nevezetesen szerződésszegés. A kormány adja a pénzt, a fővárosnak viszont határidőre be kellene fejeznie a projektet, amire egyre kevesebb a remény.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

szenator, 2019.10.25 22:52

hmmm...

154 milliárd forintot ad az EU a 3-as metróra
TEG
2018.07.10. 13:35 Módosítva: 2018.07.10. 14:07

Az igazság ismerete nélkül nem lehet jó döntéseket hozni. Ez a lehetőség mindenkinek jár.
Támogass te is!

Az Európai Unió a kohéziós alapból 473,4 millió eurót (csaknem 154 milliárd forint) fordít a magyar főváros 3-as metróvonalának teljes felújítására - közölte az Európai Bizottság kedden.

Corina Cretu regionális politikáért felelős román biztos a bejelentéskor az MTI szerint elmondta, a kohéziós politika keretében nyújtott támogatásnak köszönhetően a vonalon utazó naponta több mint félmillió utas, Budapest lakói és "a gyönyörű magyar fővárosba látogató turisták" jobb szolgáltatásokban részesülhetnek, korszerű és gyorsabb metróval utazhatnak a jövőben. A vonalon található mind a húsz állomást és a teljes világítási rendszert felújítják, hogy kellemesebb legyen a várost átszelő utazás - közölte.

Mivel a 154 milliárd forint több mint az eredetileg a felújításra szánt 137 milliárd forint, megkerestük Tarlós István főpolgármestert, mire költik a fennmaradó pénzt. .....

a 3-as metróba klíma kell !!!!! NAPONTA TÖBB MINT 500 EZER EMBER UTAZIK RAJTA ! 40 FOKBAN........IS !

A BUDAI METRÓKBAN VAN KLÍMA !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.10.25 22:24

@csakmert:
Te már voltál?
Nem vettem észre, hogy használt volna!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csakmert, 2019.10.25 19:36

@krix7: persze pl elmehetnél gyógykezelésre ha már így ki vagy ebbe a nagy demokráciába az kis munkásőr :D nyomi vagy azt ennyi
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.10.25 08:45

@Fricibacsi3:
Mióta nincs Tarlós, szabad lett BP!
Még a levegő is másmilyen (libsibolsi levegő...)!
Ilyen szabadon még jól is esik gyalog járni!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.10.25 08:42

@csakmert:
Mi van te kultúrlibsi, csak ennyire futja?
Tudsz te többet is!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html