Az elmúlt napokban kibontakozott Uber-taxis ellentét kapcsán sok szó esett arról, hogy a sárga rendszámmal fuvarozóknak milliós befektetést jelent, hogy belépjenek a személyszállítási piacra, emellett a havi "rezsijük" is több százezresre rúg, amelyben kétség kívül jelentős költségelem az üzemanyag. Azonban az elmúlt időszaki üzemanyagár-esés hatása koránt sem akkora, amely megoldást jelenthetne anyagi gondjaikra.

A taxisok havi futása széles tartományban mozog, a kevesebbet dolgozók 1700 az aktívabbak havi 4000 kilométert is megtehetnek - tudta meg a Napi.hu szakmai forrásból.

Az üzemanyagok ára 2014 novemberében kezdte meg máig tartó, szinte folyamatos csökkenését. A benzin ezt megelőzően 410 forintba került a KSH adatai szerint, ezen a héten pedig 313 forintot kell érte fizetni a kutaknál.

Jöttek pluszköltségek is

Egy átlagos, 7 litert fogyasztó benzines autóval közlekedő taxis, a példa szerint futással számolva 119 és 280 liter üzemanyagot használ el munkája során. Ez azt jelenti, hogy 2014 októberében 49 ezer és 115 ezer forint közötti összeget hagyott a kutaknál.

A legfrissebb árakkal számolva ezek az összegek 37 ezerre, illetve 88 ezerre csökkennek, amely 12 ezer és 27 ezer forint közötti különbséget jelent havi szinten. Egy dízel autóval, 6 literes fogyasztással számolva a differencia 12 és 28 ezer forint között alakul.

Eközben ugyanakkor nőtt a minimálbér, emelkedtek a járulékok és drágult a droszt használati-engedély éves díja is. Bár ezek egy nagyságrenddel elmaradnak attól, amelyet az üzemanyagon megspóroltak a fuvarozók, a néhány tízezer forint miatt a fuvarozás nem lett lényegesen jövedelmezőbb.

Az áresés nem az ő zsebüket tömi

Az olaj ára az előrejelzések szerint 20 dollár is lehet, sőt szélsőséges prognózisok szerint akár 0 dollár alá is eshet, azonban az üzemanyagok magas adótartalma miatt azok kiskereskedelmi ára soha nem csökkenhet egy bizonyos szint alá. A benzin fix jövedéki adó-tartalma 120 forint, a gázolajé pedig 110,35 literenként.

Emellett a finomítói, a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árrésekkel is meg kell fizetni, a 27 százalékos áfával együtt. Így ha folytatódik is az elmúlt hetek olajár-zuhanása, az a taxisok problémáját nem lesz képes megoldani.