Az utóbbi években fokozatosan bővülő magyarországi újautó-piacon a járványhatás miatt drasztikusan csökkentek az eladások, ugyanígy nemzetközi szinten is zsugorodott a piac.

A Datahouse - a forgalomból történő azonnali kivonásokat, így az úgynevezett reexport hatását nem tartalmazó adatai szerint - az év első nyolc hónapjában majdnem 79 ezer új személyautó került forgalomba, ez 25 százalékos visszaesésnek felel meg éves összevetésben. A forgalomból történő kivonások azért fontosak, mert jelentősen befolyásolják az adatokat: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint ugyanis ezeket is figyelembe véve alig több mint 63 ezer új autó talált gazdára Magyarországon januártól augusztus végéig. Tehát valójában 16 ezer autóval kevesebb személyautó maradt a magyar utakon. A forgalomból történő kivonások utáni adatokról viszont nincs márkákra bontott adat, így az összeladásokról szóló számok alapján lehet sorrendet készíteni.

Az autómárkák többsége visszaesést könyvelhetett el, de akadnak kivételek, amelyek pluszban zárták az nyolc hónapos időszakot az előző év azonos időszakához képest.

Mínuszok, pluszok

A korábbi években a magyar eladási rangsort stabilan vezető Suzuki visszacsúszott és a Toyota vezető a listát. A japán márka összesen közel 8 ezer új autót adott el, ami 9 százalékos növekedést jelent. Összesen 7631 Suzukit adtak el a kereskedők, ez viszont 62 százalékos hanyatlást jelent, amiben szerepet játszik az is, hogy a esztergomi autógyárat működtető japán cég a legújabb, hibridmotoros autói az év elején még nem voltak kaphatóak, csak a második hónaptól jelentek meg a piacon.

Így néz ki az autóipiaci toplista
HelyezésMárkaEladás (darab)Piaci részesedésVáltozás év/év (%)
1.TOYOTA792910,08%9%
2.SUZUKI76319,70%-62%
3.DACIA67628,60%5%
4.SKODA66758,49%-22%
5.VOLKSWAGEN66678,48%-7%
6.FORD65998,39%-28%
7.KIA39675,04%-17%
8.RENAULT38474,89%-19%
9.FIAT35464,51%1%
10.OPEL34394,37%-58%
Forrás: Datahouse

A harmadik helyezett Dacia is a bővülést elkönyvelő márkák között van, a Renault-csoporthoz tartozó gyártó 6762 autós eladással zárta a szóban forgó időszakot, azaz 5 százalékkal növelte az eladásait. A negyedik helyen áll a Skoda, az ötödiken pedig a Volkswagen, előbbi eladásai 22 százalékkal 6675 darabra, utóbbié 7 százalékkal 6667 darabra mérséklődtek.

A top tízben szereplő márkák közül még a 3546 darabos értékesítésével kilencedik helyen álló Fiat ért el növekedést, igaz, csak 1 százalékosat. A tízes listán szereplő további márkák, a Ford, a Kia, a Renault és az Opel, utóbbiak 3439-6599 új autót adtak el, ez viszont 17-48 százalékos visszaesésnek felel meg.

A növekedés mértékét nézve jól szerepelt többek között a Porsche: 178 autóval 120 százalékos emelkedést könyvelhetett el. A dél-koreai Ssangyong 87 százalékkal 519 darabra növelte az eladásokat. A Citroen 1332 darabos eredménye pedig 50 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Utóbbi csoporttársa, a Peugeot is többletet ért el, 8 százalékkal több autót adott el.

Prémiumok

A legnépszerűbb prémiummárkák is felemásan szerepeltek eddig. A Mercedes, amely a teljes eladási listán közel 3 ezres eladásával a tizenegyedik, stagnálást ért el, az egy évvel korábbinál ugyanis mindössze 8 autóval adott el kevesebbet.

A riválisok közül a BMW eladásai 14 százalékkal 2126-ra, az Audié 32 százalékkal 1305-re csökkentek. A  Toyotához tartozó Lexusokból 496 darabot vettek, 5 százalékkal kevesebbet, mint a mlt év első nyolc hónapjában.