Milyen autókat vásároltak a magyarok? Ezek a válságálló márkák

A járvány miatt 25 százalékkal zsugorodó magyar újautópiacon vannak kivételek, a Toyota, a Dacia mellett a Citroen és a Porsche is jelentős növekedést ért el. A legnépszerűbb prémiummárkák versenyében pedig egyelőre a Mercedes áll a legjobban.
Csernátony Csaba, 2020. szeptember 5. szombat, 11:53
Fotó: AFP

Az utóbbi években fokozatosan bővülő magyarországi újautó-piacon a járványhatás miatt drasztikusan csökkentek az eladások, ugyanígy nemzetközi szinten is zsugorodott a piac.

A Datahouse - a forgalomból történő azonnali kivonásokat, így az úgynevezett reexport hatását nem tartalmazó adatai szerint - az év első nyolc hónapjában majdnem 79 ezer új személyautó került forgalomba, ez 25 százalékos visszaesésnek felel meg éves összevetésben. A forgalomból történő kivonások azért fontosak, mert jelentősen befolyásolják az adatokat: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint ugyanis ezeket is figyelembe véve alig több mint 63 ezer új autó talált gazdára Magyarországon januártól augusztus végéig. Tehát valójában 16 ezer autóval kevesebb személyautó maradt a magyar utakon. A forgalomból történő kivonások utáni adatokról viszont nincs márkákra bontott adat, így az összeladásokról szóló számok alapján lehet sorrendet készíteni.

Az autómárkák többsége visszaesést könyvelhetett el, de akadnak kivételek, amelyek pluszban zárták az nyolc hónapos időszakot az előző év azonos időszakához képest.

Mínuszok, pluszok

A korábbi években a magyar eladási rangsort stabilan vezető Suzuki visszacsúszott és a Toyota vezető a listát. A japán márka összesen közel 8 ezer új autót adott el, ami 9 százalékos növekedést jelent. Összesen 7631 Suzukit adtak el a kereskedők, ez viszont 62 százalékos hanyatlást jelent, amiben szerepet játszik az is, hogy a esztergomi autógyárat működtető japán cég a legújabb, hibridmotoros autói az év elején még nem voltak kaphatóak, csak a második hónaptól jelentek meg a piacon.

Így néz ki az autóipiaci toplista
HelyezésMárkaEladás (darab)Piaci részesedésVáltozás év/év (%)
1.TOYOTA792910,08%9%
2.SUZUKI76319,70%-62%
3.DACIA67628,60%5%
4.SKODA66758,49%-22%
5.VOLKSWAGEN66678,48%-7%
6.FORD65998,39%-28%
7.KIA39675,04%-17%
8.RENAULT38474,89%-19%
9.FIAT35464,51%1%
10.OPEL34394,37%-58%
Forrás: Datahouse

A harmadik helyezett Dacia is a bővülést elkönyvelő márkák között van, a Renault-csoporthoz tartozó gyártó 6762 autós eladással zárta a szóban forgó időszakot, azaz 5 százalékkal növelte az eladásait. A negyedik helyen áll a Skoda, az ötödiken pedig a Volkswagen, előbbi eladásai 22 százalékkal 6675 darabra, utóbbié 7 százalékkal 6667 darabra mérséklődtek.

A top tízben szereplő márkák közül még a 3546 darabos értékesítésével kilencedik helyen álló Fiat ért el növekedést, igaz, csak 1 százalékosat. A tízes listán szereplő további márkák, a Ford, a Kia, a Renault és az Opel, utóbbiak 3439-6599 új autót adtak el, ez viszont 17-48 százalékos visszaesésnek felel meg.

A növekedés mértékét nézve jól szerepelt többek között a Porsche: 178 autóval 120 százalékos emelkedést könyvelhetett el. A dél-koreai Ssangyong 87 százalékkal 519 darabra növelte az eladásokat. A Citroen 1332 darabos eredménye pedig 50 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Utóbbi csoporttársa, a Peugeot is többletet ért el, 8 százalékkal több autót adott el.

Prémiumok

A legnépszerűbb prémiummárkák is felemásan szerepeltek eddig. A Mercedes, amely a teljes eladási listán közel 3 ezres eladásával a tizenegyedik, stagnálást ért el, az egy évvel korábbinál ugyanis mindössze 8 autóval adott el kevesebbet.

A riválisok közül a BMW eladásai 14 százalékkal 2126-ra, az Audié 32 százalékkal 1305-re csökkentek. A  Toyotához tartozó Lexusokból 496 darabot vettek, 5 százalékkal kevesebbet, mint a mlt év első nyolc hónapjában.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

mpapa, 2020.09.06 11:02

@gondolkoggyunk:
Nem teljesen így történik.
Az európai autókban a töréstesztek miatt a karosszéria sokkal merevebb, biztonságosabb. Ezt nagyszilárdságú acéllal érik el ami drágább. Több benne a légzsák (oldalégzsák v. függöny, vezetői + utas). Általában más a műanyag. A motor a szigorúbb káros anyag kibocsátási normák miatt más stb. Baleset esetén a az automata vészhívó van. Az állandó gumilégnyomás ellenőrző is növeli az árat. Főleg ezek azok amik az árakat befolyásolják, nem a kárpit, meg az audio cucc.
Indiában az a fontos most, hogy olcsón mobilitást biztosítsanak most az embernek, nálunk meg van egy elvárt standard mind a hatóság részéről (környezetvédelem, baleset biztonság), mind a vevők részéről. Erről az útról visszatérni egy fejletlenebb szintre visszatérni már nem szabad.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2020.09.06 10:32

@gondolkoggyunk: "Egyes, indiai belpiacra gyártott autók EU-kompatibilisre átalakírása után hetente tízezer darabot tudnék eladni, gyakorlatilag nulla marketing költség mellett."

Ha ekkora vilagmegvalto otleted van, amivel pikk-pakk degeszre keresheted magad, akkor miert is nem csinalod? Jah, mert az egesz egy legbolkapott okorseg amivel olyat buknal hogy nem lenne kedved tobbe ide irogatni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Fricibacsi3, 2020.09.06 07:58

Toyota hogy tudott 9%-ot növekedni?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Edebacsi, 2020.09.06 06:22

Az autóeladásokat alapvetően befolyásolja az utóbbi években tapasztalható drasztikus áremelkedés.
Érdemes lenne ennek hatását is vizsgálni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gondolkoggyunk, 2020.09.06 00:28

@mpapa: "Az indiai piacra gyártott Suzuki Alto-t elhozta nekünk a suzuki EU kompatibilisen. "

Ne csodálkozz, hogy eladhatatlan lett, ha az átalakítás részleteiről ugyanazok a való világ igényeiről fogalmatlan idióták döntöttek, akik a többi Suzukit is folyamatosan megpróbálják eladhatatlanná tenni.
A rettentő nagy eszükkel valószínűleg felkiáltotak, hogy "ez így Európában eladhatatlan", majd a másfél millió forintos indiai autóban ezek a zsenik lecserélték az olcsó műanyag borítást bársony kárpitra, az egyszerű szövet üléshuzatokat menő mintás plüssre, beraktak egy szuper autórádiót nagy képernyős navigációval, stb pedig ezek közül egyiket sem kérte senki. Aztán mindezt a pár szükségtelen szart beárazták szokás szerint tízszeres áron másfél millió forint értékűre, majd és erősen csodálkoztak, hogy a csodálatosan megdrágult autójuk a kutyát sem érdekli. A Suzuki mulya vezetősége meg széttárja a karját, hogy hát úgy látszik, hogy nem működik ez a dolog, mintha csak így lehetne csinálni a dolgokat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html