Visszatérő probléma volt mostanáig, hogy a termék az elhúzódó vagy többszöri javítás miatt futott ki a jótállási időből - írja az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményére hivatkozva.

A jótállási idő 2021. január 1-jétől meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a vásárló a szervizelés miatt nem tudja használni készülékét. A javítási idő a jövőben tehát nem számít bele a jótállási időbe. Az csak azután folytatódik, hogy a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, és a termék ismét működőképes.

A tárca szerint sokakat riasztott el a meghibásodott árucikk visszavitelétől, hogy az eladó az eredeti csomagolást kérte a jótálláshoz. A jogszabályi követelménnyel alá nem támasztható elvárás gyakran a legnagyobb odafigyeléssel, gondossággal sem teljesíthető.  Életszerűtlen igény, hogy egy hűtőgép hatalmas kartondobozát, a merevítő hungarocellt és a fóliát akár évekig a lakásunkban tároljuk. A módosítás egyértelműen rögzíti, hogy a csomagolás megőrzése nem feltétele a szavatossági, jótállási igények érvényesítésének

Az új jótállási szabályokról a Media Markt szakértői a Bukszának (a Napi szerkesztőségi blogja) azt mondták, hogy eddig (azaz a jelenlegi szabályozás szerint) a javítandó termékekre lényegében gumiszabály vonatkozott, hiszen nem volt pontosan meghatározva, hány meghibásodás, szervizelés után köteles a kereskedő cserélni azt. Jövőre ugyanakkor három javítás után a kereskedő nem mérlegelhet, adnia kell egy másikat.

A minisztérium közölte, hogy az új szabályok szerint a javítást végző köteles tájékoztatni az eladót arról, hogy a termék javítható-e. Be kell számolnia a javítás várható idejéről, majd elkészültéről is, hiszen a kereskedő csak így tud megalapozott információt adni a vevőnek. A naprakész tájékoztatás jelentősége megnő azzal, hogy a jövő évtől előírt határidő szerint, ha 30 napon belül nem történik meg a javítás, a fogyasztó cserét kérhet, ha arra nincs mód, visszajár neki a vételár.