Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
Bár kétéves költségvetés most nem lesz, de sok olyan peremfeltételt szabott magának a kabinet, amit teljesítenie kell. Ezeket szedte össze a Policy Agenda és nézte meg elemzésében ezek politikai kockázatát.
Az államháztartási törvény módosítása egyes értelmezések szerint lehetővé teszi, hogy a kormány lényegében kénye-kedve alapján módosítsa a költségvetést, és ehhez nem kell az Országgyűlés "engedélye". Ennek kapcsán egyes elemzők már rendeleti kormányzásról beszélnek, illetve lehetőséget látnak a közpénzek teljes eltitkolására.
Ez a módosítás azonban nem a kormány hatáskörét növeli, hanem a nemzetgazdasági miniszterét csökkenti. Azét, aki ugyan ilyenformán továbbra is felelősséget visel a költségvetés betartatásáért, de eljárási kérdésekben a kormány tagjai által megkerülhetővé válik. A módosítás alapján a költségvetés intézménye továbbra is adott, és ennek szabályozásában azért sem kell változtatnia a kormánypártoknak, mert bőséges többségük a parlamentben bármikor lehetőséget biztosít az általuk szükségesnek tartott belső átcsoportosításokra.
Azt azonban, hogy kétéves költségvetésre állna át az ország - ahogy ezt 2001-2002-ben is megtette - cáfolta a kormányzat. Ennek politikailag sem látszik értelme, hiszen a kormány a meglévő többségével miért "félne" a későbbiekben is a költségvetési vitáktól. Azokat ugyanis jó érzékkel eddig is korábbi politikájuk alátámasztására használták fel, és nyilvánvalóan erre készülnek egy évvel a választások előtt is.
Költségvetés alapvetései
A 2017. évi költségvetés kapcsán az elmúlt hónapokban számtalan olyan alapvetés került felszínre, amelyek megrajzolják a kabinet mozgásterét, és amelyek politikai megrendelésként kell, hogy érvényesüljenek. Ezek feszültséget okozhatnak, és felélénkíthetnek majd olyan vitákat, amelyeknek pedig éppen a lezárásán dolgozik a kormány. Öt olyan ügyet-témát szedtünk össze, amelyek problémát okozhatnak, és amelyekre érdemes lesz figyelni:
Ami még probléma lehet
Nem csak a kormány által korábban meghatározott alapvetések nehezítik a jövő évi költségvetés elkészítését, hanem a felszínre került szakpolitikai ügyek is. Ilyennek tartjuk a közoktatás és az egészségügy kérdését. Politikai szempontból az elmúlt hónapokban világossá vált a választók jelentős része számára az, hogy mindkét területen súlyos problémák vannak, amelyeknek egyik oka a pénzhiány - írja a Policy.
A kormány tehet úgy, hogy hatékonyabb működéssel ugyanannyi pénzből működteti a rendszert, mint most, de ez csak újra és újra felszítja az elégedetlenséget. Ezért megoldást kell találnia arra, hogy az évközben a rendszerbe "pumpált" forrásokat (így pl. a KLIK év közbeni támogatásai, és a kórházak szinte rendszeres konszolidálása) beépítse a költségvetésébe, és ezzel be is mutathatja, hogy igyekszik kezelni ezeket a problémákat.
Politikailag neuralgikus terület a felduzzasztott közmunkarendszer is, kérdése, hogy a kormány mit kezd ezzel. Az idei érvre tervezett 340 milliárd forint - korábbi számításaink szerint - túlzott, ezért a kormány itt majd biztosan talál átcsoportosítható pénzeket. Az a kérdés, hogy a jelenlegi mértéket sikernek tekintik-e és változatlannak tervezik, vagy nem merik vállalni azzal, hogy nincs már igény erre a nagy rendszerre - olvasható Policy Agenda elemzésben.
A Magyar Közlöny mai számában részletesen írnak arról, hogyan érinti a kormány csütörtöki, koronavírus-járvány megfékezésével kapcsolatos döntöse az autós vállalkozásokat.