A Kopint Konjunktúrakutatási Alapítvány tanulmánya - amely a Commerzbank támogatásával készült - 2003-2007 között vizsgálta a magyar vállalatok teljesítményét. A felmérés a vállalati szektor kettészakadására mutatott rá: a vizsgált vállalatok mintegy felét (47,8 százalék) csökkenő illetve stagnáló teljesítmény jellemezte, miközben a cégek mintegy egyharmada jelentős, további 20 százalék pedig rendkívül dinamikus növekedést tudott felmutatni. Utóbbi kategóriában közel háromezer (2883) vállalat több mint tízszeresére tudta növelni a teljesítményét.


A kiemelkedően növekvő vállalatok bővülésének fő hajtóereje valamennyi méretkategóriában az exportteljesítmény volt, vagyis elsősorban azok a vállalatok tudtak magas növekedést felmutatni, amelyek jelentősen bővítették a kivitelüket.

A dinamikus növekedés azonban ágazatsemleges. Jobb sansszal rendelkeznek ugyan a dinamikus ágazatban tevékenykedő vállalatok, a növekedés dinamizmusa mégsem köthető ágazatokhoz, sokkal inkább vállalatspecifikus - mutatott rá Palócz Éva, a Kopint Konjunktúrakutatási Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Az ágazati különbségek ellenére minden, még a legrosszabb helyzetben lévő szegmensekben is található legalább 10-15 százaléknyi vállalat, amely a vizsgált időszakban különösen dinamikus növekedést tudott elérni.

A kiemelkedően növekvő vállalatok nagy része kkv, de vannak példák a nagyvállalatok körében is dinamikus bővülésre. A növekedést a vállalatok általában hitelfelvétellel megvalósított beruházások útján teremtették meg, ami átmenetileg rontotta a jövedelmezőséget.


A tanulmány emellett arra is rámutatott, hogy a legrosszabb állapotban a kisvállalatok és nem a mikrovállalatok vannak, vagyis a legsebezhetőbbek a 10-49 alkalmazottal rendelkező vállalatok. Itt 50 százalék feletti a zsugorodó és stagnáló vállalatok részaránya - mondta Palócz Éva.



Az elemzés eredményei arra mutattak rá, hogy a magyar gazdaságnak van egy olyan része, amely a gazdaság általános lejtmenete mellett is jelentős növekedési pályára tudott állni. A hitelfelvétel viszont a növekedés fontos forrása, ezért annak bedugulása jelentősen akadályozhatja a növekedési ambíciókkal bíró vállalatok növekedését.

Továbbá az elemzésből az is kiderült, hogy az export a legfontosabb kitörési pont, ezért a kivitel institucionális eszközökkel történő támogatása segítheti ezt a növekedni vágyó vállalati réteget.


Palócz Éva a tanulmány tanulságait összegezve megjegyezte azt is, hogy az eredmények fontos üzenetet hordoznak a gazdaságpolitikának is: a vállalatok támogatását célzó eszközöknek az eddig alkalmazottaknál árnyaltabbaknak kellene lenniük, jobban oda kellene figyelni a növekedési ambícióit már bizonyító vállalatokra, különösen a kkv-kra.