Csak néha téved valaki a méregdrága sztrádára

Csak néha téved autós a tavaly átadott M6/M60-as autópályára, naponta nyolcezren. Ezzel az összes sztrádabevétel öt százalékát produkálja a pálya, ez nagyjából 2,5 milliárd forint. Ehhez képest a rendelkezésre állási díj meghaladja a 66 milliárdot.
Diószegi József, 2011. június 24. péntek, 07:05

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Az M6/M60-at használók szerint szinte minden időpontban kihalt a több száz milliárd forintból megépített, 2010-ben átadott autópálya. Az M6/M60-as sztrádát átlagosan naponta nyolcezer autó használta az elmúlt évben, az idei forgalomról még nem tudott tájékoztatást adni a fejlesztési tárca. Az alacsony forgalmat többen azzal magyarázzák, hogy Pécstől nincs folytatása  a sztrádának.

A teljes, 1305 kilométer hosszú magyarországi autópálya-hálózat 15,5 százalékát teszi ki az M6/M60, ám bevételtermelő potenciálja igen alacsony: a futásteljesítmény és az úthasználatból  keletkező díjbevétel előrejelzések alapján a magyarországi autópálya-szakaszokhoz viszonyított teljes díjbevétel csupán 5,3 százaléka keletkezik itt.

Ennek alapján 2011-ben az M6/M60-ason az úthasználatból befolyó elméleti díjbevétel várhatóan nettó 2,44 milliárd forint lesz. Ezzel szemben az állam által 2008-ban és 2009-ben a M6 Érdi tető−Dunaújváros közötti szakaszára kifizetett rendelkezésre állási díj összesen 14,2 milliárd, illetve 16,2 milliárd forint volt. A Dunaújváros utáni szakaszok tavaly márciusi forgalomba helyezése miatt a 2010-ben kifizetett összeg már közel 36 milliárd forint volt. Vagyis a bevétel kevesebb mint 2,5 milliárd forint, a kiadás azonban meghaladta a 66 milliárdot.

A rendelkezésre állási díj valamelyest összefüggésben van a használattal,  az Érdi tető−Dunaújváros szakaszon a koncessziós szerződés rendelkezései szerint az állam a nehézgépjármű-forgalom bizonyos nagyságrendje fölött térítést fizet a koncessziós társaságnak. Az elmúlt két évben egyébként erre nem volt példa. A fenti eset kivételével a koncessziós társaságoknak fizetendő havi rendelkezésre állási díjak nem függnek a  forgalom nagyságától. A felújítási tevékenység természetesen összefügg az autópálya forgalmával.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

GELI, 2011.06.28 22:37

@oreghalasz: Az említett KAC támogatásokról sajnos informálatlan vagyok, de el tudom képzelni, hogy voltak lenyúlások. Sajnos ez jellemző nálunk. Igen, a Kóka meg különösen "üzletember" volt :)
Nálunk Kaposváron a fürdő építésnél volt most balhé, az egyik nem fizette ki alvállalkozóit. Város zsebbenyúlt, kifizette az alvállalkozókat, a felettük lévő vállalkozó helyett, az meg most perel...pedig ő nem fizetett a kicsiknak...ez is röhej...szabályzás állítólag készülget erre is, ma vagy tegnap volt róla híradás... változatlanul állítom: pártállás nélkül aki lop, annak dutyit!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Jhony, 2011.06.28 22:33

Gelinek hiába magyarázol ő mindig mindent tud és jobban!!
Te vagy az az egyetemi prof ugye??
Nem lehet hogy rossz helyen kamatoztatod a tudásod?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

oreghalasz, 2011.06.28 17:53

Geli!
Nem a völgyhígra gondoltam ,hanem az M 7-es felújítására ahol az akkori egységárak magasabbak voltak a jelenlegi versenyárakénál a kivitelező Fidesz csókos vállalat volt. Mi a véleménye a KAC- támogatások 1999-2000 es lenyulásáról és a 2001-ben készűlt 8-as elkerűlő építési árairól? A völgyhídról annyit,hogy viccesen mondtam a hídépítő igazgatónak,hogy ha még sokáig Kóka lett volna a miniszter , akkor Zamárdi és Tihany között is híd épűlt volna.Az a probléma,hogy csak szavakba védik a kis és közepes vállalkozókat, ugye nem gondolja,hogy másodmagammal nem tudnám kéthónap alatt kideríteni,hogy hol van a Megyeri-híd kétmilliárdja ami az alvállalkozókat illeti.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

GELI, 2011.06.26 16:40

@oreghalasz: az m7-ről: ugye Te is a völgyhídra gondolsz?? Nézz utána miért lett völgyhíd: http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C5%91r%C3%B6shegyi_v%C3%B6lgyh%C3%ADd , majd nézz utána hogy az akkor (2001-ben) emellett a változat mellett lobbyzó Berkes László (B.földvár akkori polgármestere) milyen pártállású volt... (ekkor volt a 3. ciklusa, így ugye "valószínű" nem fideszes) ... aztán nézz már utána, ki építette és mikor kezdődött az építkezés (ugye 2002 után..)...mikor is adták át? 2007-ben??Akkor kik nyúlták belőle a pénzt? Na kik?? De végül is mindegy kik...tolvajoknak dutyiban a helye...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

GELI, 2011.06.26 16:28

@oreghalasz: Kaja Ibrahimot kár ide keverni...egész véletlenül, egyszer régen, volt vele egy interjú...aki "névtelenül" mellette ült és tolmácsolt is, nagyon távolról de rokonom...így még egész fiatal koromból véletlenül tudom ezt a dolgot...az SZDSZ idején a rokonom kocsikat hordott be német o.-ból a Kuncénak meg a többieknek...aztán a szadeszes csalók a trükkös kft-iket némi pénzért ráiratták erre a kaja ibrahimra, aki a rokonom szomszédja volt kint. Köze nem volt fideszes cégekhez, és persze nem 98 utántól történt ez, hanem jóval korábban :) Később már simán be lehetett csődöltetni egy céget, nem kellett úgy megszabadulni tőle, hogy külföldiek nevére íratják... tehát ezt a kajaibrahimot ne feszegesd...
Aki persze meg rabolt a fideszből, éppúgy dutyiba való (mivel a kötél már nem divat)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html