Döbbenetes benzinár-adatok: a magyar autósok fizetnek Moszkvának is

Megdöbbentő lehet, de tény, hogy egy liter, orosz olajból itthon lepárolt 95-ös benzin hazai fogyasztói árából több mint 100 forint az orosz költségvetést gazdagítja, bő 200 pedig a magyar büdzsében landol, a kőolajtartalom értéke csupán néhány tíz forintra rúg.
Ádám Viktor, 2013. március 18. hétfő, 07:10
Fotó: Napi.hu

Aki tankol, az eddig közismertnél is jóval több adót fizet: a 95-ös benzin magyarországi fogyasztói árának mintegy háromnegyedét adják az államháztartásokat gyarapító tételek - derítette ki a Napi Gazdaság. Az államháztartások nem elírás, hiszen nem csak a magyar költségvetés, hanem áttételesen az orosz is jelentős bevételhez jut. Moszkva a benzin minden egyes, itthon eladott, orosz olajból finomított literje után több mint 100 forintot kasszíroz, ami körülbelül annyi, mint a magyar államháztartásba befolyó áfa vagy jövedéki adó összege. Mindent összevetve a magyar és az orosz adók aránya nagyjából kettő az egyhez. A benzinben lévő orosz kőolaj ára - szintén némi leegyszerűsítéssel élve - 40 forintot sem tesz ki, ha az adó nélküli kutatási és kitermelési költségeket összeadjuk.

 


Forrás: Napi Gazdaság Online

 

A fenti ábrát megalapozó számítások természetesen több szükségszerű leegyszerűsítést is tartalmaznak. Egyrészt az olajtársaságok nem szívesen adják ki a költségszerkezetre vonatkozó pontos számokat, ezért itt két szakértő, Drucker György (Energiainfo.hu) és Pletscher Tamás (Erste) nyújtott segítséget, amit ezúton is köszönünk.

Megjegyzendő továbbá, hogy a közölt arányok hosszabb távú nagy átlagokat mutatnak, a pontos súlyok gyakorlatilag napról-napra változhatnak, hiszen nem állandó például sem a dollárárfolyam, sem az Ural és a Brent típusú kőolaj jegyzése közötti különbség. Ez utóbbi meghatározó részt képvisel a Mol finomítói marginjában, hiszen túlnyomó többségében Ural típusú olajat dolgoz fel Százhalombattán, de az árazásban a Brentet érvényesíti, ezért a részvényesek is szorosan követik az alakulását. A Brent-Ural-spread széles sávban ingadozik, az elmúlt években a mínusz nullától a 10 dollár feletti szintekig szóródtak az értékek - mondta Drucker György. A Mol gyorsjelentése szerint ez 2011-ben 1,67 dollár volt a 2010-es 1,38 dollárt követően.

 

Üzemanyagdrágulást hozhat a kormány terve
Hacsak az állam nem vállalja át a költségeket, az üzemanyagok drágulását eredményezheti az idén nyártól bevezetendő kötelező jelölési rendszer, ami az európai szabadkereskedelmi elveket szintén sértheti. További részleteket erről itt olvashat.

 

Az Energiainfo.hu és az Erste szakértője egyaránt aláhúzta: az olajiparban hagyományosan nem a finomításon, hanem a kitermelésen keresnek sokat a szereplők, így aki tankol, őket is erősen "támogatja". (Nem véletlen, hogy a Mol is igyekszik mindinkább a kitermelésre fókuszálni.)

Pletser Tamás arra is felhívta a figyelmet, hogy mind a nagy-, mind pedig a kiskereskedelmi árrés jelentős szóródást mutat - akár negatív is lehet - attól függően, hogy az adott üzemanyagtöltő állomás az országon belül hol helyezkedik el. Könnyen belátható, hogy egy százhalombattai benzinkút esetében más árrés érhető el, mint egy soproninál, ahogyan egy kutakkal sűrűn ellátott térséghez képest jobban hozhatnak a konyhára az autópályák mentén lévő állomások.

További adalék az adatok értelmezéséhez, hogy a Százhalombattán felhasznált kőolaj egytizede százaléka hazai kitermelésű, ráadásul a felhasznált nyersanyagból sokféle termék készül, amelyeknek eltérő, egyes esetekben negatív a finomítói marginja.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2013.03.19 06:58

@ingyen: Természetesen.Esik 2 Ft-ot,majd legközelebb emelkedik 5 Ft-ot.
Inkább emelkedik,töretlenül.
Magyarországon a befagyott bérekhez talán a 250-275 Ft-os benzinár lenne ideális.Ami reális lehetne ha ....ha nem az adósság kamataira kellene az a sok pénz.
Most hogy az euró tartósan megkapaszkodott háromszáz fölött,(305-310)
Még több forint kell a kamat fizetésre.Ergó valamit emelni kell.De ha már a benzint emeli,abból már több nem folyik be.
Az emberek többsége 3-5-10E forintért tankol,legfeljebb kevesebbet.
Ha az autó adóhoz nyúl,még több ember adja le a rendszámot.
Magyarul,ennyit bír az ország,ennyiből kell megoldani.Ha ez nem megy,vagy kormány váltás,vagy államcsőd.Esetleg mindkettő.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2013.03.19 03:49

nem látom a fideszes trollokat kikelni az orosz adó, meg a magas benzinár ellen.
felteszem, ha gyurcsány lenne, már teli szájjal hazaárulóznának.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2013.03.19 03:47

@Zodiakus:

és amikor esik? azt is a tőzsde csinálja.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.03.18 19:35

@Zodiakus: Ez miért furcsa, ha államilag roppant olcsón tartják a benzin árát?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szimre, 2013.03.18 19:28

Viktátor Urunknak 206 forintot fizetünk neki literenként. Ő a legnagyobb rabló!

Néhány éve még nagy pofával követelte az üzemanyag árának csökkentését, most pedig jövedéki adót emelt és eze ágában sincs csökkenteni az adón.

Tolvaj, hazug banda.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html