A sűrítettföldgáz-üzem (cng) elterjedésének érdekében a cng hajtóanyag kedvezményes jövedéki adó kulcsát (0 százalék) a jövőben is fenn kell tartani - fogalmaz a minap kiadott, 1330/2011-es számú kormányzatározat. Ez különösen annak tükrében biztató fejlemény, hogy a befektetők korábban a szabályozási környezet bizonytalan kilátásai miatt jövedéki adóemeléstől is tartottak, tarthattak, például a bioetanol jövedéki adójának felsrófolása miatt. Mindez persze az autósoknak is jó hír, miután a jelenlegi cng-árakat a hagyományos üzemanyagokra vetítve 240 forintos benzin-, illetve alig több mint 300 forintos gázolajjal egyenértékű.

Végre határozott lépések történtek a közlekedési célú gázfelhasználás elterjesztése ügyében - fogalmazott Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. (Az MGKKE tagja az Európai gázautó egyesületnek, az NGVA-Europe-nak.)

Elsőbbség a buszoknak

Az intézkedési program szerint elősegítendő a közszolgáltatásban üzemelő járművek cng-üzemre történő átállása is (a gázolajhoz képest 80 százalékkal kedvezőbb az emissziós teljesítmény). Az átállás a jelenlegi járműpark jó állapotú, műszaki akadályokat a cng-átállás tekintetében nem támasztó járművek tekintetében releváns a határozat szerint. Az intézkedési program szerint első körben a városi/elővárosi autóbusz-állomány mind teljesebb körének átlakítása valósulhat meg, második körben pedig a kommunális üzem járműveinek bevonása, végül a taxik gázüzemre átállítása. A meglévő cng-park szélesítésére van szükség, illetve a közszolgáltatást be kell vonni a cng-üzembe, ahol erre lehetőség van - fogalmaz a határozat.

A cng-üzemű járművek elterjedésének általában korlátot szab az infrastrukturális és technológiai beruházások komoly forrásigénye. A cng-üzem elterjedésének elősegítése érdekében az intézkedési program szerint át kell tekinteni az infrastruktúra kiépítésének költségcsökkentési lehetőségeit, a lehetséges támogatási mechanizmusokat. Emellett, ki kell dolgozni a támogatási formákat és eljárásrendeket, illetve meg kell határozni a támogatás alapját képesző műszaki követelményrendszert.

CNG vagy LPG?

A gázüzemű autók alapvetően két fő típusát különböztetjük meg. A kőolaj lepárlásából keletkező lpg (propán-bután) gázzal üzemelőket, illetve a sűrített földgázt (cng; compressed natural gas és lng; liquified natural gas) fogyasztó járműveket. Bár a cng környezetbarátabb, mint az lpg, azonban drágább is annál. Ráadásul, míg lpg-t immár itthon is sok töltőállomáson vásárolhatunk, a cng-kutak száma meglehetősen alacsony. További probléma lehet, hogy egy cng-üzemű autó egy feltöltéssel mindössze 320-380 kilométert tud megtenni.

Közvetett költségvetési vonzata a támogatási rendszer kialakításának és működtetésének van; az intézkedési terv nem számol az infrastruktúra megteremtésének költségeivel, miután ezek az energiaszolgáltató piacbővítési költségei közé tartoznak. Az infrastruktúra kialakításához abban az esetben célszerű támogatást adni, ha az átállás flottaszinten valósul meg. A megvalósítási költségek lehetséges legnagyobb kihatásait a közlekedési szolgáltatónál jelentkező járműbeszerzési és/vagy üzemeltetési költségek jelentik. A központi támogatás esetében két lehetőség kínálkozik, egyrészt a járműbeszerzés/átalakítás támogatása (egyszerre jelentkező teher) és/vagy az üzemeltetés támogatása (hosszú távra elosztott teher), ezáltal ösztönzés járműbeszerzésre. A cng-üzemű járművek beszerzési ára körülbelül 50 000 euró többletköltséget jelent. A minimálisan gazdaságosan megvalósítható üzemnagyság mintegy 100 jármű üzembe állítását jelenti (többletköltség mintegy 1,375 milliárd forint a flottára). Ehhez még hozzátevődik a karbantartó telephely kialakításának költsége.

Újabb kutak nyílhatnak

Azután, hogy október végén megnyílt az első nyilvános fővárosi cng-kút a Főgáz által a Mol töltőállomásán megvalósítva, jövőre 10-15 nyilvános kútnyitás várható vidéken - legalább is, a konkrét megvalósítási tervek szerint. A Főgáz ezen túl tárgyalásokat folytat budapesti nagyvállalatokkal, hogy gépjárműflottájukat cng-üzemű autókra cseréljék, a cég pedig fokozatosan teljes autóállományát cng-járművekre váltja át − mondta Koncz László, a zrt. vezérigazgatója korábban az MTI-nek. Emellett, a szakszövetség vezetője szerint további töltőállomások is épülhetnek Magyarországon magánbefektetői beruházással. A közelmúltbeli kedvező fejlemények között említhető továbbá az úgynevezett "parkolóház törvény" megjelenése, amely lehetővé teszi a gázüzemű járművek mélygarázsba való behajtását. Mindezen túl, folyamatban van a BKV buszszolgáltatását kiváltó tendere is, amely szerint a városban megjelenő új buszok legalább egy részét gáz üzemmel kell majd működtetni.

A szakma a NAV jövedéki adó főosztályával is párbeszédet folytat, amelynek eredményeként más, metángáz alapú technológiák is megjelenhetnek a kedvezményes körben. A jelenlegi magyar szabályozásban ugyanis kisebb zavar tapasztalható a különféle gázüzemanyagok és azok elnevezése kapcsán, például a megújuló alapú biogáz meghatározása is bizonytalan. A magyar használatba a német "erdgas" tükörfodításaként a földgáz került be általánosságban, azonban a jövedéki adótörvény a természetes gáz fogalmát alkalmazza, ami a hasonló jelentésű angol "natural gas" kifejezésből ered. Ezért az adóhivatallal egyfajta értelmezési párbeszédet folytatunk, ami bizonyos előrelépést mutat is - mondta az egyesület elnöke. Emellett, terítéken van még a hidrogénnel adagolt gáz tankolásának jövőbeni lehetőségéhez szükséges infrastruktúra kiépítésének kérdése is.