A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A szerződés meghiúsulásáról szombaton tájékoztatott az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK), amely a Getronics döntését tudomásul vette. A közlemény szerint a Getronics január 18-án értesítette az ÁAK-t a visszalépéséről, a társaság az alvállalkozóival folytatott egyeztetések alapján "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést", ezért a szerződést nem írja alá.

A Getronics január 14-én még a január 15-ei szerződéskötési határidő meghosszabbítását kérte az ÁAK-tól, a beszállítókkal kapcsolatos tárgyalásokra hivatkozva, amit az ÁAK elfogadott. A cég végül közleményében úgy fogalmazott, hogy a piacon "eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás" miatt kialakult bizonytalan üzleti és jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni. A vállalat vizsgálja a "szükséges jogi lépések megtételét", de vizsgálja a helyzetet a fejlesztési tárca is − mint Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációért felelős helyettes államtitkár már jelezte, a Getronicsot kártérítési kötelezettség terhelheti. A helyettes államtitkár lapunknak korábban elmondta: a második legjobb ajánlatot tevő T-Systems Magyarország Zrt. sem léphet a visszalépő helyére.

Közben a korábban a rövid ajánlattételi határidő miatt visszalépett Hungarian Motorway Konzorcium is jelezte, ismét versenybe száll az elekrtonikusútdíj-tenderen, ezt a szándékát szombaton írásban jelezte az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek - közölte a cég hétfőn. A társaság októberben azt követően lépett vissza, hogy az ÁAK a többi pályázóval egyetemben hiánypótlásra szólította fel, s a konzorcium nem látta biztosítottnak a szükséges igazolások időben történő megszerzését.

Az ÁAK most várhatóan újabb pályázatot ír majd ki, nem készül el a rendszer a 2013. július 1-jei határidőre, és a költségvetés is elesik a tervezett 75 milliárd forint bevételből − igaz, a Getronics ajánlatában szereplő 35 milliárd forintot sem kell kifizetnie a rendszer kiépítésére.

Ehhez képest Giró-Szász András kormányszóvivő a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában hétfőn azt mondta: nincs érdemi befolyással az elektronikus útdíjszedési rendszer idei hazai bevezetésére az, hogy visszalépett a Getronics. A miniszterelnök és a szaktárca világossá tette, hogy a közbeszerzést elnyert cég nem tudott megfelelni bizonyos feltételeknek, nem tudta a határidőket garantálni. A kormányszóvivő szerint ez egy olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca állítása alapján át lehet hidalni.

Az ÁAK még szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság ezt követően december 15-én jelentette be, hogy a Getronics Magyarország Kft. nyerte a tendert, miután a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legjobb ajánlatot tette nettó 34,89 milliárd forintos áron. Az eredeti tervek szerint a szerződést december 27-én írták volna alá, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja 2013. július 1.