Drágulnak a buszjegyek, hárommilliárddal fizetünk többet

A helyközi közlekedésben megszűnnek a legolcsóbb buszjegyek, a távolsági közlekedésben buszozni drágább lesz, mint vonatozni, az IC-pótjegy ára viszont csökken. A módosításokkal évi 3 milliárddal nőnek a szolgáltatók bevételei.
NAPI, 2012. július 25. szerda, 10:36
Fotó: Napi.hu

A vasúti utazás vonzóbbá tétele érdekében szeptembertől átalakítja a közösségi közlekedés tarifarendszerét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - derül ki a szaktárca közleményéből.

Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor.

Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon.

Az IC-kiegészítő jegy ára szeptembertől* (Ft)
KmJegyár
KmJegyár
0-100150260380
120175280410
140205300440
160235350515
180265400590
200295450660
220325500735
240355500-tól735
*Plusz helyjegy, amely 0-150 forintba kerül. Forrás: iho.hu

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén, így átterelődhet a forgalom az IC és EC vonatokra - indokolja a változtatást a tárca.

A helyközi buszjegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa, a helyközi bérletek viszont változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek. Az NFM a változtatást azzal indokolja, hogy az 5 kilométeres díjtétel évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől. A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást.

A módosítások az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat - fogalmaz a dokumentum.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2012.07.25 13:56

Szóval ezért nem csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját... Ha nincs dugódíj, akkor lesz magasabb közlekedési költség! Mi ez, ha nem a vidék röghöz kötése???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

joska61, 2012.07.25 13:29

Lassan tényleg neki kell állni kerékpározni... Városon belül mindenképpen, azon kívül meg kisebb távokra simán. Utóbbihoz adhat némi segítséget a bringapont hálózat. http://minu.me/-bringaprogram
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Szikra, 2012.07.25 13:19

Nemértem mi a baj, az majdnem 51 km/h átlagsebesség. Az elvileg fejlettebb nyugati részen egy Sopron- Budapesten akár a 72 km /h átlagsebesség is elérhető! és mindez a "luxus" csak itt csak nálunk 2. osztályon 4.600 Ft. Hajrá Magyarország hajrá magyarok! Még pár év és versenyképes lesz a lovaskocsi és akkor eljön a mi időnk, hiszen lovas nemzet vagyunk vagy mifene.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ziziza, 2012.07.25 11:48

"A vasúti utazás vonzóbbá tétele érdekében"

Ahha, úgy akarják vonzóbbá tenni, hogy pl. egy nyírségi kisváros (Debrecen és Nyíregyháza háromszögletében), 280 km-es! távjának menetideje, a menetrend szerint 5! 5 és fél! óra! és IC pótjeggyel, teljes áron, egy főnek 10-11 ezer!
Röhej és szánalmas! És nonszensz.

De van alternatíva amit ajánlok mindenkinek, amíg a máv nem ad az áraihoz méltó szolgáltatásokat. Telekocsi (pl. http://www.oszkar.com). Útitárs kereső. Ugyanezen a távon, féláron utazhat, majd fele idő alatt.

Komolyan, tragédia, ami itt tömegközlekedés néven zajlik, ezzel, pont hogy az autózás irányába hajtják az embereket, mert még 400-feletti üzemanyag áron is jobban megéri, ha több 100 km. távra utazik valaki.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html