Drámai változás a benzinkutakon - bekeményítettek a vámosok

Egy éve lépett életbe a szigorúbb vámszabályozás a határ menti benzinbehozatal esetében, s a hatás drámai. Míg országosan csökkent az értékesített üzemanyag mennyisége, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tíz százalékot meghaladóan emelkedett.
F. Szabó Emese, 2013. március 7. csütörtök, 07:13
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A vámhatóságnak évek óta kiemelt ellenőrzési területe a határ menti − ezen belül az ukrán és szerb − benzinturizmus visszaszorítása és megakadályozása, nem véletlenül. Az átalakított, nagyobb tankkal bíró és egyéb trükkökkel használt autók hetente, naponta többször is jöttek-mentek Ukrajnába, majd vissza onnan, jelentős mennyiségű benzint hozva át hivatalosan saját használatra, vagyis vámmentesen.

Ezt épp egy éve tette sokkal nehezebbé az a szabálymódosítás, amelynek értelmében hetente legfeljebb egyszer fogadható el a kinti látogatás tankolás céljából. Csak akkor maradhat vámmentes a benzin, ha a behozatal alkalmi, az üzemanyagot saját használatra hozzák be, s sem az üzemanyag jellege, sem mennyisége nem utal arra, hogy azt tovább fogják adni. Ha a három feltétel egyike is sérül, a tétel azonnal vámköteles lesz.

A szigorításnak meglett a hatása. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint a határátkelők forgalma negyedével, az átlagos várakozási idő 46 százalékkal csökkent azóta. Ez jól mutatja, milyen intenzív is volt az előtt a üzleti célú jövés-menés. A behozott üzemanyag mennyisége 32 százalékkal csökkent, ám az még beszédesebb, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a legális kutakon egy év alatt 12 százalékkal emelkedett a benzin, s több mint négy százalékkal a dízel értékesítése − havonta 8−16 százalékkal nőtt a benzinértékesítés. Ez annak fényében még jelentősebb, hogy országos szinten csökken az értékesített üzemanyag mennyisége.

Az elmúlt év adataihoz viszonyítva Ukrajnából utasforgalomban 123 ezerrel kevesebb gépjármű lépett be az országba és 10,8 millió literrel kevesebb üzemanyagot hoztak be. Ennek jövedékiadó-terhe meghaladja az 1,2 milliárd forintot, az áfatartalma pedig 979 millió forint. Az intézkedés eredményeként naponta a be nem hozott üzemanyag adótartalma 10,3 millió forintot tesz ki.

Forgalmazott üzemanyag*
millió liter201020112012
BenzinGázolajBenzinGázolajBenzinGázolaj
Szabolcs-Szatmár-Bereg52,879,947,585,650,582,5
Országos134820241376205813051965
*első tízhavi adat
Forrás: NAV

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

oszibarack, 2013.03.07 18:33

Nem csak a nav-nak, jóformán senkinek. És ebben a lapok (on / offline) élen járnak. Volt olyan, hogy megkérdeztem az Indexet: miért hoznak le egy MTI hírt, ha az RÁNÉZÉSRE számszaki hibás? Válasz nem volt, úgy hogy azóta is találgatok:
- RÁNÉZÉS sem volt,
- az 1x1 -et sem ismerik,
- az a színvonal, hogy fütyülnek rá.

Ebben a cikkben is: az éves 1,2 milliárdot meg a 979 milliót összeadva, hogy jön ki a napi 10,3 millió?
Aki tudja a választ jogosult a piros pontra!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2013.03.07 10:12

Tisztelt Szerkesztőség!

Vagy nagyon felületesen számolnak, vagy mindenféle átgondolás, vagy ellenőrzés nélkül közlik a NAV "győzelmi jelentését"

Azt, hogy megközelítő pontossággal mennyivel csökkent ténylegesen a fekete üzemanyagimport, valójában senki nem tudja. Ugyanis sem korábban, sem most nem mérték az áthaladó autók üzemanyag tartályainak töltöttségi állapotát.

Így csak bal kézzel a hasra csapva lehet azt állítani, amit a NAV közöl, hogy az intézkedések hatására 32 %-kal csökkent az üzemanyag behozatal, így Ukrajnából 10,8 (nem körülbelül 10 !) millió literrel csökkent volna a behozott üzemanyag mennyisége, és - hejehuja - ennyivel több után fizették volna meg a különféle adókat.

A tényekből, a NAV által közölt tíz havi adatokból viszont az olvasható ki, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kutaknál 7,4 %-kal (és nem 12 %-kal) nőtt a vásárolt benzin mennyisége, míg a gázolajé - ellentétben a cikkben szereplő 4 %-os növekedéssel - 3,6 %-kal csökkent.
Az összesített üzemanyag vásárlás így - a tíz hónapos időszakot figyelembe véve - viszont a hibahatáron belüli értékkel 100ezer literrel a megyében is csökkent.
Az meg kész röhej, hogy hogyan lehetne a havi 8-16 %-os növekedésből a tíz hónapos összesített eredmény 12%.

Úgy látszik a NAV-nak sem lehet mindent elhinni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html