Dübörög a matricabiznisz - nem tudnak spórolni az autósok

Közeleg az év vége és bár szeptemberre 1,3 millió megyei autópálya-matricát adtak el, októberben is többet költöttünk autópályadíjra, mint egy évvel korábban.
Szász Péter, 2015. november 30. hétfő, 21:22
Fotó: Napi.hu

Októberben nettó 2,5 milliárd forintot költöttünk e-matricákra, amely amellett, hogy az idei év legalacsonyabb értéke, továbbra is több, mint 2014 hasonló időszaki költése. Tavaly több mint 2,4 milliárdot fordítottunk erre a célra, aminél az idei 3,6 százalékkal magasabb.

Az első 10 hónap összesített adatai szerint októberben átléptük a nettó 40 milliárd forintot, nem is kevéssel. A e-matrica használatra kötelezett személyautók, 3,5 tonna alatti áruszállítók, kisbuszok ezek vontatmányai, illetve a buszok áfa nélkül 40,8 milliárdos bevételhez juttatták az államot. Ez a tavalyi év hasonló időszaki 32,8 milliárdnál 24,2 százalékkal, 7,9 milliárd forinttal magasabb.

A 40 milliárd egyébként nem csak éves bázison nagyobb, hanem több mint 3 milliárddal haladja meg a teljes 2014-es költést, amely 37,3 milliárd volt.

Az éves matricák érhető módon októberben már nem voltak "népszerűek", bár a D2 kategóriában (személygépkocsi 7 fő felett, 3,5 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsi, lakóautó) még 14 darabot eladtak.

Nagyobb méretért kattintson a képre!

Az új rendszer "vesztesei" a havi matricák, amelyekből az első 10 hónapban 22,4 százalékkal adtak el kevesebbet, míg a kiadások 15,2 százalékkal mérséklődtek a D2 kategória magasabb árainak következtében.

A legrövidebb időtartamú heti matricára 0,1 százalékkal nagyobb igény mutatkozott, viszont 7,5 százalékkal fizettünk többet a kategóriák és az árak átszabása miatt. Itt ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a idelátogató külföldi turisták körében nyilván ez a jogosultság éri meg a legjobban. A legfrissebb tavalyi adatok szerint a D1 kategóriát (nem csak a hetit) 59 százalékban vették beföldelik és 41-ben külföldiek.

A megyei matricákból az összes kategóriára vetítve 1,33 millió fogyott és  5,6 milliárdot költöttek rájuk a sofőrök.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

mirko, 2015.12.01 21:23

Egy faxság volt a városok elkerülő szakaszait fizetőssé tenni. Tudták a gazemberek, hogy növeljék a bevételt. Sarccal!
Nagyon sok helyütt az üzletközpontok, a "keresztény" kormányunk által utált üzletközpontok arra felé vannak. Meg kell sarcolni akik ott vásárolnak, elvégre az üzletek zöme Nyugatról jött.
Mocskos világ ez, most meg hallom az illetéket törlik el, hogy pofán vághassanak megint mindenkit. Mert ezek így szokták. Hamarosan a vezér kóbor kutyáknak prédikálhat, aki teheti irány Nyugat, az Unió, arccal Nyugatnak üleppel Orbánnak! Így szavazunk!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tibi27, 2015.12.01 15:19

@matyi2010: "Hogy a 40,8 milliárd drágább autópálya használatot jelent-e"
Sokan jobban jártunk, én két autóra kevesebbet (kb. fele!) költöttem, mint tavaly az egyre... Persze sokan meg most meg kellett vegyék a megyei matricát, akik korábban ingyen használták a városi elkerülőket, M0-t.

Én még mindig azt várnám, hogy az éves matrica árát levigyék a 25.000 Ft-os szintre, mint ahogyan az pl. Ausztriában van. Ezzel valójában a hazai lakosságot támogatnák. És lehet, hogy több lenne a végső bevételük, mert pl. az egyik autóra, amelyikre idén 3 megyei matricát vettem (össz. 15eFt), a többi helyen meg lazán elkerültem az autópályát (úgyse járnak sokan a párhuzamos főutakon), lehet, hogy megreszkíroznám. Ergo: 15 helyett 25-öt fizetnék, bár így legalább nem lenne gond, hogy az országban bárhol használhatom az autópályát; bevételben viszont nekik majdnem duplája... De 45-öt tuti, hogy nem adnék érte...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2015.12.01 13:15

Ez az egész pályadíj-fizetési rendszer egy óriási lehúzás. Mióta a megyei rendszer működik, sokkal több embert büntetnek meg, mint azelőtt. Hogy miért? Mert nagyon könnyű elvéteni a lehajtót, pláne ha éppen kamionsor megy a külső sávban. Így aztán hamar jön a 15 ezres büntetés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2015.12.01 10:06

Hogy a 40,8 milliárd drágább autópálya használatot jelent-e mint a tavalyi 32,8 milliárd ahhoz tudni kellene, hányan használták akkor és az idén az autópályákat.
Legtöbbet az M3-at használom a 235-267 km közt. Itt a 49 főút felhajtójánál tavaly tíz autóból 2-3 választotta az M3-autópályát, most 6-7. Két havi matrica + 3 tíznapossal majdnem feléből úsztam meg az autópályadíjat mint tavaly.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html