A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Bár a BKV finanszírozása továbbra sem oldódott meg, az egyik lehetséges bevételi forráson, a dugódíj mielőbbi bevezetésén lassan már egy éve dolgozik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ezzel már rég végezni kellett volna, hisz amennyiben az eredeti, 2011-es határidőre átadták volna a 4-es metrót, akkor az uniós támogatásban vállaltak szerint be kellett volna vezetni a dugódíjat.

A BKK lapunknak adott válaszából viszont úgy tűnik, hogy még számos kérdés megválaszolatlan. Azokra a kérdéseinkre ugyanis, hogy milyen járművekre vetnék ki a díjat, hol szednék, mennyibe kerülne, technikailag hogyan kellene leróni, egyelőre nem kaptunk választ.

A BKK tehát az előbbi "részlet"-kérdésekre egyelőre nem adott választ, de arra emlékeztetett, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2011. január 12-i ülésén "felkérte a főpolgármestert, hogy készíttesse elő a fővárosi személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) bevezetését megalapozó megvalósíthatósági tanulmányt", s a BKK jelenleg e munkát végzi. A BKK hangsúlyozta, hogy a teljes folyamat végső célja a behajtási díjrendszer bevezetésével kapcsolatos előkészítő munkák minél előbbi befejezése, tekintettel arra, hogy a BKV finanszírozási helyzetén túl a 4-es metró európai uniós támogatási határozatában is szereplő feltétel ennek bevezetése. (A jelenlegi tervek szerint 2014-ben adnák át a 4-es metrót).

A behajtási díjtól a torlódások számának és mértékének csökkentését is várják a fővárosban. E cél megvalósítása érdekében egy igen komplex − Magyarországon eddig példa nélküli − szabályozó rendszer bevezetése szükséges, amelynek még nem ismertek pontos műszaki, üzemeltetési, szabályozási, pénzügyi és engedélyezési paraméterei − emelte ki a BKK. A beruházások kidolgozása és megvalósítása szerinte időigényes folyamat.