Személyhajósok Szövetsége: így történt a baleset

Megkezdett előzés során történt a tragikus dunai hajóbaleset - állítja a Személyhajósok Szövetsége 11 pontból álló közleményében, melyet az Index szemlézett. Az előzés jogszabályi feltétele ilyen forgalmas és viszonylag szűk területen az előzetes kommunikáció és az előzni kívánó hajó engedély kérése az előtte haladótól az előzés lehetőségéről és módjáról, amit biztonságos sebességgel kell végrehajtani, azaz a hajók fizikai érintkezése kizárt - derül ki a közleményből.
Szepesi Anita, 2019. június 2. vasárnap, 17:02
Fotó: MTI Fotó / Szigetváry Zsolt

A térségben tartózkodó hajók 1 percen belül - megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, a Halászbástya és Hullám motoros két-két bajbajutott életét mentette meg - idézi a közleményt a portál.

A körülbelül 4 km hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan 70 db 30-135 m között hosszúságú hajó közlekedik esti, éjszakai órákban egyidejűleg (esetenként ezek között nagyméretű tolt kötelékek is megjelennek több ezer tonnás terheléssel), és ez a hajószám már elegendően magas ahhoz, hogy a hajók vezetőitől a hajózási szabályok szigorú betartását és éber figyelmet követeljen meg.

A hajózási szabályok nagyhajók utasok számára kijelölt területén nem írják elő mentőeszközök viselését, ha a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet és az utasok biztonsága érdekében szervezett módon átadja ezeket az utasoknak, továbbá irányítja azok biztonságba helyezését. Erre a hajó méretétől függően néhány perc szükséges, majd folytatható a kimenekítés. A május 29-én történt balesetben erre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem, mivel az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között nem telt el 2 percnél több.

Naponta átlagosan 200 sétahajóút indul Budapestről, és ehhez képest az utóbbi 30 évben 20-nál kevesebbszer kellett menteni a hajó műszaki hibája miatt, és ilyen súlyos baleset 75 éve nem történt -írták.

HOZZÁSZÓLÁSOK